Met Klassiek & Architectuur brengt Orfeoproducties twee hedendaagse kunstbelevingen samen: een reeks met 4 bijzondere concerten in 4 bekroonde architectuurprojecten.

De aangezochte ensembles hebben de locaties bezocht en hebben een programma samengesteld in functie van de akoestische kwaliteiten en de uitstraling van de ruimte. Vier professionele ensembles werden aangezicht om de ruimte te bekijken en een programma uit te werken in functie van deze schitterende ruimtes. Vaak werd ook een creatieopdracht gegeven met dezelfde doelstelling. Deze concertreeks gaat door in samenwerking met het Vlaams Architectuurinstituut en met plaatselijke partners.

De derde editie van de concertserie Klassiek & Architectuur, neoklassieke concerten in bekroonde Vlaamse architectuursites,  loopt van 17 oktober tot 28 november 2021. We bezoeken projecten in Oostende, Hasselt, Gent en Antwerpen. Klassiek en Architectuur is een organisatie van Orfeoproducties, in samenwerking met Netwerk Architectuur Vlaanderen.

 Programma:

Zondag 17 oktober 2021 (dag van de architectuur) i.s.m. het Festival van de Architectuur (V.A.I.) om 16 uur

Locatie: Aula van het Crematorium Polderbos, Grintweg 12, 8300 Oostende Architecten: OFFICE Kersten Geers David Van Severen

Musici: Het Collectief

Programma:

  • toelichting door Jan Lenaerts, architect bij OFFICE Kersten Geers David Van Severen
  • concert door het Ensemble Het Collectief met muziek van Kagel, Mantovani, Eötvös en Penderecki

‘Misschien getuigt het niet meteen van goede smaak om in een crematorium de muziek van Mauricio Kagel te programmeren.

Kagel staat in het wereldje van de hedendaagse muziek immers bekend als een eigengereid componist met een buitengewone zin voor humor. Zijn Phantasiestück voor fluit en piano bestaat uit een constante afwisseling van excentrieke muzikale karakters, een bonte muzikale collage als het ware. Een heel origineel en tegelijk bevreemdend theatraal effect bereikt Kagel door een begeleidend orkestje achter een scherm op te stellen, waardoor een bizarre dialoog ontstaat tussen zichtbare en onzichtbare muzikanten. De panelen van het spreekgestoelte in de rouwkamer komen daarbij goed van pas…

Met muziek van de Poolse componist Krzysztof Penderecki wil Het Collectief de functie van het gloednieuwe gebouw in de verf zetten: zijn Klarinetkwartet is een uitermate nostalgisch werk in de uitgepuurde, eenvoudige stijl die zijn latere werken zo typeert. Het zwaartepunt van deze compositie ligt in het elegische laatste deel met de sprekende titel ‘Abschied’. Hiermee neemt ook Het Collectief symbolisch afscheid van een denkbeeldige naaste…’ (Thomas Dieltjens)

Phantasiestück (1987-88)        Mauricio KAGEL (1931-2008)            Fluit-piano met begeleidend ensemble achter scherm bestaande uit klarinet/basklarinet/strijktrio.

Metal (2003)                            Bruno MANTOVANI (°1974)                 (Klarinet/basklarinet)

Psy    (1996)                            Peter EÖTVÖS (°1944)                           (Fluit, cello, piano)

Klarinetkwartet (1993)          Krzysztof PENDERECKI (1933-2020)

  • Notturno: Adagio
  • Scherzo: Vivacissimo
  • Serenade : Tempo di Valse
  • Abschied: Larghetto

HET COLLECTIEF

  • Toon Fret, fluit
  • Julien Hervé, klarinet
  • Tomonori Takeda, basklarinet
  • Wibert Aerts, viool
  • Vincent Hepp, altviool
  • Thomas Dieltjens, piano

Tickets kan u bestellen via de website: https://tickets.roodfluweel.be/orfeo

Zondag 31 oktober 2021 om 16 uur

Locatie: Stadhuis ’t Scheep, Limburgplein 1, 3500 Hasselt

Architecten: Jaspers-Eyers Architects

Musici: Koriolis Kamerkoor o.l.v. Joris Derder

Programma:

  • toelichting en rondleiding door architect Steven Hendrickx (bureau Jaspers-Eeyers)
  • concert Elementa (water, vuur, aarde, lucht) door Kamerkoor Koriolis

ELEMENTA (Water, Vuur, Aarde, Lucht)

Hoewel onze innerlijke menselijke gevoelswereld en de externe natuurlijke wereld van elkaar gescheiden worden door ons lichaam, voelen we toch een wederzijdse reflectie van beide werelden op elkaar. In de poëzie en muziek komt dat des te meer tot uiting. Dichters en componisten gebruiken graag de natuurlijke elementen (water, vuur, aarde, lucht) en hun meest intense fenomenen als metaforen voor de meest intense belevingen van de menselijke ziel. Kamerkoor Koriolis contrasteert deze muziek, die varieert van wild tot wijds, met de strakke rust van de architecturale omgeving.

Met muziek van Morten Lauridsen, Ola Gjeilo, Eric William Barnum, Paweł Łukaszewski, Jake Runestadt,…

Water:

  • The Sounding Sea – Eric W. Barnum
  • Omnis Una – Urmas Sisask

Vuur:

  • Fire Songs – Morten Lauridsen
  • Daylight Declines – Pawel Lukasewski
  • Give me justice  – James MacMillan

Aarde:

  • There will come soft rains – Holmes
  • Earth Song – Frank Ticheli
  • Take Him, Earth, for cherishing – Howells
  • Let My Love Be Heard – Jake Runestadt

Lucht:

  • Northern Lights – Ola Gjeilo
  • Mater Amabilis – Jekabs Jancevsksis
  • Windy Nights –John Rutter

KAMERKOOR KORIOLIS

Het Gentse Kamerkoor Koriolis probeert in zijn concertprogramma’s een open vizier op de koorliteratuur te tonen. We willen enigszins onvoorspelbaar zijn, net zoals de Corioliskracht. Dat tegendraadse krachtje doet rechte banen verrassend afbuigen tot krommen, en dat vertalen wij graag naar de koorwereld. We willen eigenzinnig uit de hoek komen, gaan voor kwaliteit en zoeken het minder bekende en/of meer uitdagende repertoire op.

Ons motto is dat we steeds artistiek willen blijven groeien. We zoeken niet alleen uitdaging in elk concert, we werken ook aan de klank en kwaliteit van het ensemble. De huidige samenwerking met Orfeo Productions past mooi in een reeks van boeiende samenwerkingen binnen en buiten de muziekwereld. Koriolis werkte al tweemaal samen met het Vlaams Radio Koor en het Brussels Philharmonic (o.m. de World Soundtrack Awards), met de Belgische rockband No Angry Young Man tijdens De Nacht van de Standaard, we zongen de koorpartijen in het Singspiel Die Zauberflöte van Mozart i.s.m. het Mechels kamerorkest en werkten mee aan een muzikaal-komische vissersact tijdens het Wilde Mannen Woeste Wijven Festival in Gent, o.l.v. Frans Van der Aa,…. Elk van deze vaak interdisciplinaire samenwerkingen zijn bronnen van inspiratie over de grenzen van de muziek heen. Als amateurkoor is het net dat dat ons drijft: de combinatie tussen passie, inspiratie en ontmoeting.

Tickets kan u bestellen via de website: https://tickets.roodfluweel.be/orfeo

Zondag 14 november 2021 om 16 uu

Locatie: Boekentoren, De Grote Leeszaal

Architect: Henry Van de Velde – renovatie: Robbrecht & Daem

Musici: Daan Vandewalle, piano

Programma:

–   toelichting door architecte Jolien Naeyaert (bureau Robbrecht & Daem)

–   concert met muziek van Anton Webern en Bernhard Lang

ANTON WEBERN  VARIATIONEN OP 27.  (1936)

  • I SEHR MÄSSIG
  • II SEHR SCHNELL
  • III RUHIG FLIESSEND

BERNHARD LANG MONADOLOGIE XXXVI ‘’CHOPIN’’-12 ETUDEN (2017-2020)

De Oostenrijkse hoofdstad Wenen is misschien wel de centrale plaats die als geen ander het decor is geweest voor de ontwikkeling van de muziek en dit zeker sedert de 18de eeuw.

Zo kreeg de eerste Weense school (Haydn Mozart Beethoven) een vervolg in de 19de eeuw met Schubert, Bruckner en Brahms om dan aanleiding te geven voor de 2de weense school met als hoofdfiguren Schonberg en zijn leerlingen.  Het werk van 1 van dei leerlingen, Anton Webern is als geen ander verbonden met de nieuwe muziek in de 20ste eeuw. Het strikt dodekafonische opus 27, de Variationen voor piano is een van de iconische werken, vrij weinig gespeeld binnen het ‘’klassieke concertcircuit’’, alhoewel ondermeer Glen Giould en Maurizio Pollini het regelmatig in hun programma’s opnamen.

De Gentse boekentoren  van Henry Vandevelde ,dat als art deco monument op meer dan 1 manier is verbonden met de modernistische Bauhaus-architectuur, is een ideale omgeving om dit werk van Webern te brengen. Zowel de Boekentoren als het dodekafonische geconcentreerde en geabstraheerde werk van Webern  dateren uit het interbellum van de jaren 30 en zijn volgens gelijklopende esthetische principes gemaakt.

Een werk van Webern dat overigens een cruciale rol heeft gespeeld als wegbereider van de modernistische muzikale ethetiek na WO2

Wenen blijft echter zijn rol spelen als motor van muzikale ontwikkelingen. Zo wordt tegenwoordig soms gesproken van een 3de Weense School.

De Oostenrijkse componist Bernhard Lang werkt en woont in Wenen en is de laatste jaren uitgegroeid tot 1 van de meest toonaangevende componisten ter wereld. Zijn beroemd gebruik van muzikale Loops laten hem toe om een intense dialoog aan te gaan met de muziekgeschiedenis van het verleden, de ontwikkelingen van het heden,zowel in de gecomponeerde muziek als in allerlei populaire of geimproviseerde genres. In 2017 richtte hij zijn blik op wat hijzel f nomet ‘’the Golden Age of the piano’’. De 12 studies zijn geênt op het werk van Chopin, de beroemde studies opus 10. Die opus 10 studies waren een mijlpaar in het pianorepertoire en behoren nog steeds to het verplichte curriculum van elke professionele opleiding in het hoger muziekonderwijs,overal ter wereld. Lang gebruikt dit materiaal en onderwerpt het aan allerlei compositorische technieken zoals spectrale harmonische verwerking, repetitieve loops, metrische differentiatie etc zodat een totaal nieuwe inhoud ontstaat. Deze inhoud is zowel bevrijdend als persoonlijk. De muziek werkt op verschillende niveau’s: de inhoud van Chopin wordt gewijzigd maar ook ontstaat er een blik op een ook voor Lang persoonlijke fase in zijn eigen pianistieke ontwikkeling als jonge man aan het conservatorium: het steeds herhalen van passages uit Chopin’s etudes ‘wordt’ het verhaal, terwijl het zich ontwikkelende compositorische denken ook retro-actief in ‘’beeld’’ wordt gebracht.

Bernhard Lang’s studies voor piano werden aan Dan Vandewalle opgedragen en door hem in wereldpremiere gebracht in het nieuwe muziekfestival Transit in Leuven in 2020

Zondag 28 November 2021 om 16 uur

Locatie: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen

Architecten: Kaan Architects, Amsterdam

Musici: Roeland Hendrickx Ensemble

Programma:

  • toelichting door mevr. Dikkie Scipio (Kaan Architects)
  • ‘Minimalism’ concert door het ensemble Roeland Hendrikx met muziek van Steve Reich, Philip Glass en Arvo Pärt

MINIMALISM

Breathing in | Breathing out

 

Roeland Hendrikx Ensemble

  • Liebrecht Vanbeckevoort – piano
  • Sevak Avanesyan – cello
  • Roeland Hendrikx – klarinet

Programma:

  • Philip Glass, Songs and Poems for cello solo
  • Philip Glass, Mad Rush (piano solo)
  • Steve Reich, New York Counterpoint (klarinet solo)
  • Arvo Pärt, Mozart-Adagio (trio)
  • Arvo Pärt, Spiegel im Spiegel (klarinet-piano)

 

Tickets kan u bestellen via de website: https://tickets.roodfluweel.be/orfeo