De Zuidrand Klassiek! 2022-23

Programma:

Donderdag 29 september 2022 om 20:15 uur in de  Sint-Leonarduskerk, Aartselaar :  Il Nostromo del Sogno: ‘Chantar m’er’

Dit ensemble bedrijft muzikale vertellingen uit de middeleeuwen. Het flirt met de grens tussen concert en muziektheater en neemt ons in het programma ‘Chantar m’er’ mee naar het Frankrijk van de twaalfde eeuw, waar de gravin van Poitiers een pittige relatie onderhoudt met de troubadour Raimbaut d’Orange. Dit resulteerde in een reeks prachtige Occitaanse troubadoursliederen, pikante brieffragmenten en melodieën.

Il Nostromo del Sogno betekent ‘de bootsman van de droom’. De naam is een toespeling op het middeleeuwse literaire gebruik om de verteller van een roman te laten indommelen, zonder dat hij evenwel echt slaapt; wat hem daarna overkomt, bevindt zich in de dorveille, tussen de oevers van het waken en het dromen, waar alles waar…en onwaar is.

A chantar m’er

The spicy loveletters of a Countess and her troubadour

12th century Beatriz, Countess of Dia and spouse of Guillaume de Poitiers, maintained a pretty hot and stormy liaison with Raimbaut d’Orange, first-class womanizer and much acclaimed troubadour. Both lovers wrote breathtaking letters, cansos  and sirventés.  Il Nostromo del Sogno takes you to the very heart of Occitan lovelyrics, questing for lost melodies…and perpetual emotions.

PROGRAMMA (70 minuten)

Occitan troubadour- and trobairitzsongs by Raimbaut d’Orange en Beatriz, Comtessa de Dia

conterfacts, letters en handmade melodies

door:

Mady Bonert & Steven Marien, zang
Katelijne Lanneau, blokfluiten
Ellen Schafraet, gotische harp
Marie Verstraete, vedel

Il Nostromo del Sogno voorziet bij elke productie
boventiteling op rijm in hedendaags Nederlands.

Donderdag 27 oktober 2022 om 20:15 uur in het Cultuurhuis Altena (kapel) te Kontich : Dorine Mortelmans en Barbara Baltussen: ‘Blumenstrauss’

In het concert Blumenstrauß brengen sopraan Dorine Mortelmans en pianiste Barbara Baltussen een boeket van liederen en piano solo-werken uit het wondermooie repertoire van onder andere Richard Strauss, Hugo Wolf en Edvard Grieg. Elke bloem uit het boeket heeft zijn eigen verhaal. Een verhaal over dromen en ontroering, over de onvoorwaardelijke liefde en het hartstochtelijk verlangen … 

Programma:  Blumenstrauß                 

Strauss: Ständchen

Strauss: Rote Rosen

Strauss: Mädchenblumen

Kornblumen

Mohnblumen

Epheu

Wasserrose

Sibelius: The Flowers

Iris Op. 85/3 (piano solo)

Aquilegia Op. 85/4(piano solo)

Grieg: Lyrische Stücke

Schmetterling Op. 43/1(piano)

Bächlein op.62/4

Webern: Blumengruß

Schönberg: Waldsonne

Wolf:         Er ist’s

Auch kleine Dinge

Begegnung

F. Celis:      Zimmerblumen Op. 17/2

Schumann: Waldszenen Op. 82 (piano solo)

Einsame Blumen

Vogel als prophet

Schumann: Der Nussbaum Op. 25/3

Die LotusBlume Op. 25/7

Du bist wie eine Blume Op. 25/14

Aus den östlichen Rosen Op. 25/15

Schumann: Blumenstück Op. 19 (pianosolo)

Grieg: 6 Lieder Opus 48

Gruß

Dereinst, Gedanke mein

Lauf der Welt

Die verschwiegene Nachtigall

Zur Rosenzeit

Ein Traum

 

In het concert Blumenstrauß brengt Duo Mortelmans-Baltussen een boeket van liederen en piano solowerken uit het wondermooie repertoire van onder andere R. Strauss, Wolf en Grieg.

Elke bloem uit het boeket heeft zijn eigen verhaal.

Een verhaal over dromen en ontroering, over de onvoorwaardelijke liefde van de roos, over een orchidee die er hartstochtelijk naar verlangt dichter bij de lelie te komen, over viooltjes die nieuw leven aankondigen …

Sopraan Dorine Mortelmans en pianiste Barbara Baltussen gaan op ontdekking in het rijke liedrepertoire en in het repertoire voor piano solo. Daarbij schuwen ze de klassiekers niet, maar exploreren ze ook nieuwe en onbekende werken.

Ze zoeken er steeds naar hun publiek mee te nemen in hun passie voor muziek, gekaderd door een thema, een rode draad.

Dorine en Barbara volgen elkaar al sinds hun studies aan het Antwerpse conservatorium. Ze bewonderen elkaars eigenheid, elkaars unieke manier van musiceren en de keuzes die ze maken op hun pad. Ze zijn allebei erg veelzijdig.

Dorine zingt in verschillende operahuizen en concertzalen, maar maakt ook regelmatig haar eigen projecten. Daarbij zoekt ze er steeds naar om muziek een kader te geven zodat het publiek meegenomen wordt in een verhaal. Ze is daarnaast ook yogalerares en verwerkt aspecten daarvan, zoals bijvoorbeeld meditatie, in haar concerten.

Barbara koos er bewust voor zich niet in één domein te specialiseren. Ze is de ene dag begeleidster op het conservatorium, de andere dag docente piano en de volgende dag soliste of kamermuzikante in zeer divers repertoire.

De vele jaren ervaring die ze allebei hebben opgedaan, maakt dat ze in deze nieuwe samenwerking meteen een hoog niveau van samenspel bereiken en elkaar onmiddellijk inspireren en uitdagen. Hun karakters zijn erg verschillend en ze weten beiden zeer goed wat ze willen, maar toch vinden ze elkaar in een bepaalde intensiteit, kunnen ze elkaar in evenwicht houden en perfect aanvullen. Dat is de basis van deze goede samenwerking op en naast het podium.

Dorine en Barbara maakten hun debuut als duo in januari 2021 tijdens de Corona-periode met een aantal online live concerten waarvan er één nog steeds te bekijken is op Evil Penguin TV. Daarnaast zijn ze ondertussen te horen in Belgische en Nederlandse cultuurhuizen.

Een uniek liedduo, altijd klaar om het publiek te vervoeren.

Dorine Mortelmans

Dorine behaalde haar diploma Meester in de Muziek aan het conservatorium van Antwerpen. Ze vervolgde daarna haar opleiding aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth te Waterloo en ze was verbonden aan Opera Studio Nederland.

Als liedzangeres en in kamermuziek is Dorine regelmatig te horen en maakt ze ook haar eigen projecten. Zo maakte ze bijvoorbeeld een voorstelling met liederen rond Pierrot, ze verzorgde een Brahmsrecital met David Van Looveren, zong recitals met Philippe Riga, deed meerdere gekostumeerde barokprojecten, …

Dorine werkte ook mee aan verschillende opera- en muziektheaterproducties.

Tijdens de seizoenen ’16-‘19 zong ze in verschillende rollen in Theater Bielefeld. In de zomer van 2019 was ze te horen als Blondchen in Die Entführung aus dem Serail tijdens het Mozartiade Festival in Brussel. Ze vertolkte de rol van Blondchen ook al eerder in de Zomeropera Alden-Biesen.  In de Munt was ze te horen als één van de zes nonnen in De Vuurengel (Prokovief) onder leiding van Kazushi Ono. In hetzelfde operahuis zong ze later Noémie in Cendrillon (Massenet), Haydn Amore, Little England, en cover voor Jano in Jenufa (Janacek) en Amour in Orphée et Euridice (Gluck/Berlioz).  In de Vlaamse Opera zong ze Stimme des Falken en Hüter der Schwelle (Die Frau Ohne Schatten), Amore (Il ritorno d’Ulisse in Patria),

Daughter (Akhnaten, Philip Glass) en middagconcerten met Händels Agrippina Condotta a Morire.

Daarnaast verzorgde ze als soliste ook concerten met verscheidene orkesten en koren. Ze werkte voor meerdere concerten met het Orchestre Philharmonique Royal de Liège.

Dorine is ook yogalerares, gespecialiseerd in yoga voor zangers.

Barbara Baltussen

Barbara groeide op in een muzikale familie en begon op zevenjarige leeftijd piano te spelen aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Sint-Niklaas in de klas van Johan Lybeert. Hierna vervolgde ze haar studies aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen, in de klas van Levente Kende en Heidi Henderickx, waar zij haar diploma “meester in muziek” behaalde in juni 2006. Ze studeerde tevens aan het conservatorium van Amsterdam in de klas van Dhr. Jan Wijn.

Daarnaast nam Barbara deel aan verschillende masterclasses bij internationaal gerenommeerde musici zoals Jacob Lateiner, Elisabeth Leonskaja, Lee Kum-Sing, György Kurtàg, Charles Rosen, Udo Reinemann, Jard Van Nes, Rudolf Jansen, Rian De Waal e.a.

Barbara is laureate van verschillende wedstrijden, waaronder Jong Tenuto, Cantabile, Axion Classics, E. Durletwedstrijd, …

Als soliste werkte zij samen met dirigenten als Etienne Siebens, Koen Kessels, Ivo Venkov, Silveer van den Broeck, Gert D’haese en Edmond Saveniers. Ze werkte tevens met ensembles en orkesten als het Brussels Philharmonic, het Vlaams Radio Koor, Octopus Symfonisch Koor, Walpurgis muziektheater e.a.

Barbara kiest er bewust voor om zich als pianiste, in een wereld waar de mogelijkheden zeer divers zijn, niet in één domein te specialiseren, maar om als muzikante zo breed

mogelijk actief te zijn op verschillende terreinen. Op die manier ontstaat er een constante kruisbestuiving tussen die verschillende domeinen.

Zo werkt ze als docente piano in de academie voor Muziek, Woord en Dans van Bornem, en in de Kunsthumaniora van Brussel. Daarnaast is ze een veelgevraagde begeleidster op free-lance basis, en heeft ze een actief concertleven als kamermusicus en soliste. Ze is tevens ook aangesteld in het Koninklijk Conservatorium Brussel als begeleidster.

Als soliste werkte ze ook een soloprogramma uit met werk van enkel vrouwelijke componisten en trad hiermee op in diverse concertzalen en festivals, zoals het internationaal pianofestival te Quaregnon in 2010. In juni 2014 creëerde Barbara het eerste pianoconcerto voor piano en ensemble van de jonge beloftevolle componist Gillis Sacré, dat aan haar werd opgedragen. Frank Nuyts componeerde in 2018 zijn 24ste en laatste pianosonate voor haar – ‘where the trail becomes a trace’- en deze zette ze op cd in januari 2019 (verschenen bij Hardscore Records)

Barbara is stichtend lid van Trio Khaldei.

Donderdag 24 november 2022om 20.15 uur in de Sint-Antoniuskerk, te Edegem: het Mendelssohn Ensemble

Het ensemble Mendelssohn werd opgericht in 2002 en concentreert zijn activiteiten rond de rijke, maar vaak onontgonnen literatuur voor strijkkwintetten en -sextetten. Het werkt vaak samen met gastmusici in een uitgebreid repertoire. In bijna 20 jaar hebben ze maar liefst 70 kwintetten en sextetten uitgevoerd, evenals enkele septetten. In Edegem brengen ze strijkkwintetten van Beethoven, Boccherini en het schitterende strijkkwintet van Schubert.

Een belangrijk onderdeel van de activiteiten van ensemble Mendelssohn is ook de ontwikkeling van het repertoire voor kwintetten en sextetten met gerenommeerde componisten of componisten van de nieuwe generatie, om deze vormen van kamermuziek in de hedendaagse muziek te promoten.

​ Dit leidde tot wereldpremière en opdrachten speciaal geschreven voor kwintetten en sextetten door componisten als Jean-Pierre Deleuze, Stéphane Orlando, Hajime Fukagawa, Anna Segal, Ola Gjeilo, Michel Lysight, Guillaume Auvray, Jacqueline Fontyn en Hao-Fu Zhang etc. Verdere projecten zijn onderweg met componisten als Vladimir Mendelssohn, Claude Ledoux en Nicolas Bacri.

​De laatste jaren toert het Ensemble Mendelssohn in Japan, maar ook in Turkije op Cyprus, in Frankrijk, etc.​

Na de release van een Live CD met Tsjaikovski “Souvenir de Florence”, Dvorak 1e pianokwintet en Lysight 3 Croquis voor strijkkwintet (Wereldpremière), kwam het Ensemble Mendelssohn onlangs terug om op te nemen met een CD Gewijd aan nieuwe werken van de Israëlische componist Anna Segal (uitgegeven door Harp& Co), en met klarinettist Aysegül Kirmanoglu nam het Ensemble Mendelssohn de volledige werken op voor klarinet en strijker van Mozart.​

Het ensemble bestaat uit:

Daniel Rubinstein, viool

Sophie Ackermann, viool

Vincent Hepp, altviool

Clement Holvoet, altviool

Johannes Burghoff, cello

Catherine Lebrun, cello

Donderdag 26 januari 2023 om 20:15 uur in de Kerk O.L.V.-geboorte, Lint: Het Flute Quartet ASO

Het Flute Quartet ASO bestaat uit leden van het Antwerp Symphony Orchestra, die ons zullen vergasten op de hoogtepunten uit de composities voor fluitkwartet met muziek van Mozart en Cimarosa, maar ook van 20ste -eeuwse meesters als Copland en Ben-Haïm.

Het kwartet bestaat uit Charlène Deschamps, fluit, Yuko Kimura, viool, Marija Krumes, altviool en Diego Liberati, cello.

Het Fluitkwartet bestaat uit leden van het Antwerp Symphony Orchestra:

Charlène Deschamps, fluit

Yuko Kimura, viool

Marija Krumes, altviool

Diego Liberati, cello

Programma:

Domenico Cimarosa (1749-1801)

Fluitkwartet nr. 2 in G  (compositiejaar onbekend)                                                                                                     10’

  • Adagio
  • Minuetto
  • Finale

Aaron Copland (1900-1990)

Threnodies (1971)                                                                                                                      

  • In memoriam Igor Stravinski
  • In memoriam Beatrice Cunningham

Paul Ben-Haim (1897-1984)

Serenade (1952)                                                                                                           ’

  • Con moto moderato, quasi allegretto
  • Tranquillamente improvvisando
  • Andantino comodo e cantabile

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Fluitkwartet nr. 1 in D, KV 285 (1778)                                               

  • Allegro
  • Adagio
  • Rondeau

 

Zowel Mozart als zijn tijdgenoot Domenico Cimarosa schreven succesverhalen met het fluitkwartet. Ook in de twintigste eeuw was dit genre populair bij componisten. De Amerikaanse componist Copland schreef twee pakkend rouwende in memoriams voor collega Igor Stravinski en vriendin Beatrice Cunningham. De in Duitsland geboren, maar naar Israël uitgeweken Paul Ben-Haim evoceert met zijn vredige Serenade het Nabije Oosten.

Donderdag 16 februari 2023 om 20:15 uur in de Mark Liebrecht Schouwburg, Mortsel : Duo Calavadoré

Het Duo Calvadoré met saxofonist Arno Bornkamp en pianist Jan lust brengen een recital-programma gebouwd rond de figuur Horta. Een centrale plaats in het programma wordt ingenomen door een nieuw werk van Piet Swerts, die in opdracht van het duo een Suite voor altsaxofoon en piano componeerde geïnspireerd op een van de uniekste gebouwen van Horta, het ‘Hotel van Eetvelde.

Naar aanleiding van het overlijden van architect Victor Horta, bezieler van de Brusselse Art Nouveau, zeventig jaar geleden, werd 2018 uitgeroepen tot Viktor Horta-feestjaar. In dat kader sloegen Arno Bornkamp, saxofonist, en Jan Lust, pianist, de handen in elkaar en bouwden ze een recital-programma op rond de figuur Horta.

Zij gaven de gerenommeerde Vlaamse componist Piet Swerts de opdracht een suite voor altsaxofoon en piano te componeren, geïnspireerd op één van de uniekste creaties van Horta, het Hôtel van Eetvelde uit 1895. Daarnaast brengen Arno en Jan ook Gaudi Sketch#2 – La Pedrera – for alto saxophone and piano van Braziliaans componist Felipe Salles, gebaseerd op de Sagrada Familia van Gaudi, tijdgenoot van Horta. Tot slot hoor je een bewerking voor saxofoon en piano van de vioolsonate van César Franck, één van de grote muzikale architecten uit deze periode. Stuk voor stuk muzikaal-architecturale meesterwerken!

Het ‘Duo Calvadoré’ bestaat uit de Nederlandse saxofonist Arno Bornkamp en de Vlaamse pianist Jan Lust. Zij hebben elkaar ontmoet tijdens de projecten van het in Brugge zetelende orkest ‘Anima Eterna’. Zij herkenden een muzikale en artistiek-inhoudelijke bevlogenheid bij elkaar en besloten te gaan samenwerken als duo. Het ‘Horta-project’ is de eerste vrucht van deze samenwerking.

Programma

Joseph Ryelandt (1870-1965)   -Sonate opus 28 voor sopraansaxofoon (oorspr. hobo) en piano (1899)

  1.          Allegretto
  2.           Aria
  3.          Rondo

Joseph Jongen (1873—1953) -Méditation opus 21 voor saxofoon (of althobo) en         piano (1901) opgedragen aan Joseph Ryelandt

Piet Swerts (1960) : Horta Suite (2018) voor altsaxofoon en piano                          geïnspireerd op Victor Horta’s Hotel van Eetvelde te Brussel.

  •     Theme
  •     Marguerite – berc
  •     Julia Carlsso
  •     Final

Cesar Franck (1822-1890)     -Sonate voor altsaxofoon (oorspr. viool) en piano (1886  opgedragen aan Eugène Ysaye

  1.        Allegretto ben moderato
  2.        Allegro
  3.        Recitativo-Fantasia, ben moderato
  4.        Allegretto poco mosso

 

Donderdag 30 maart 2023 om 20:15 uur in de Sint-Jacobuskerk te Borsbeek: I Solisti del Vento

In een bewerking voor blazersoctet en contrabas, brengt I SOLISTI de ouverture en enkele aria’s uit Mozarts Le Nozze di Figaro. Vertrekkende bij deze ‘Harmoniemuziek’ ten voeten uit, leggen ze de link met de blazersserenade. Droom weg bij Mozarts verfijnde melodieën en kleurrijke instrumentatie in zijn Serenade in c ‘Nachtmusik’. Ze stellen ook twee van hun Next Generation Artists voor in werk van Benjamin Britten en Wim Henderickx.

Mozarts Nachtmusique K. 388 staat wat in de schaduw van zijn Gran Partita, maar de melodieën zijn even verfijnd, de instrumentatie even subtiel en kleurrijk, kortom – een prachtige blazersserenade! I SOLISTI zal het programma openen met de ouverture en aria’s uit ‘Le nozze di Figaro’, in een historische bewerking door Johann Nepomuk Wendt. Deze bezetting van historisch blazersoctet en contrabas was ten tijde van Mozart razend populair, en in vele hoven was dan ook zo’n ensemble in dienst. Deze ensembles, ‘die Harmonie’ genoemd, zorgden ook voor verdere verspreiding van heel wat repertoire w.o. opera’s, door de veelvuldige bewerkingen die in die periode ontstonden.

Graag brengen we ook twee van onze jonge toptalenten mee. Jappe en Balder Dendievel, twee broers (17 en 19 jaar), zijn beide I SOLISTI NextGeneration Artist.

Zij spelen het volledige programma mee, en krijgen ook de kans om aan het publiek een solo te presenteren. Het solowerk van Britten, gespeeld door Baler,  is een topstuk uit het hoborepertoire met krachtige karakterschetsen van personages uit de Romeinse mythologie. Jappe brengt een werk van Wim Henderickx, dat oorspronkelijk gecomponeerd is voor zijn docent en mentor Francis Pollet, tevens de oprichter van I SOLISTI.

Programma:

  • A. Mozart (arr. J.N. Wendt), Ouverture en aria’s uit Le Nozze di Figaro (25’)
  • Britten, Six Metamorphoses after Ovid, voor hobosolo (14’)
  • Henderickx, Ronddolen, voor fagotsolo (7’)
  • A. Mozart, Serenade in c “Nachtmusik” (25’)

I SOLISTI verenigt topmusici die elk afzonderlijk een stevige reputatie hebben opgebouwd als solist, orkest- of kamermusicus. Een vaste kern van 25 musici wordt uitgebreid of ingeperkt, afhankelijk van het project. Reflecterend op 250 jaar blazers[r]evolutie maakt het ensemble een gevarieerd en kleurrijk spectrum aan originele projecten, gaande van intieme kamermuziek, imposante meesterwerken, creaties en verrassend opera- en muziektheater voor jong en oud tot het ondersteunen van jong musicerend, creërend en componerend talent met I SOLISTI ACADEMY en het publiceren van boeiende opnames.

Donderdag 27 april 2023 om 20:15 uur in de Zaal Da Capo te Hove: Raphaella Smits: ‘Che Argentina’

Sinds de jaren tachtig is Raphaella een regelmatige gast in het fascinerende Argentinië om er concerten te geven.  In deze inspirerende omgeving ontmoette ze steeds weer buitengewone kunstenaars: dichters, musici en componisten. Haar nieuwe programma getiteld ‘Che Argentina’ (=Mijn Argentinië) is een weerspiegeling van dat voorrecht. Ze speelt muziek van Morel, Villa-Lobos, Eduardo en Juan Falu.

Raphaella Smits speelt wereldwijd op haar unieke manier op acht-snarige gitaren en historische instrumenten. Ze wordt geroemd als ‘an uncommonly musical guitarist’ (Tim Page, New York Times) die steeds trouw blijft aan de ziel van de muziek. Haar solorecitals en haar optredens met de meest uitgesproken collega’s maken keer op keer publiek en pers enthousiast. Naast het podiumwerk heeft Raphaella Smits 21 plaatopnamen gemaakt, waarvan vele onontbeerlijk zijn voor verfijnde muziekliefhebbers.

Raphaella Smits wordt internationaal geprezen als inspirerende docent voor zowel gitaar als kamermuziek. Naast haar leerstoel aan het Lemmens Instituut in Leuven, België, geeft ze regelmatig masterclasses in West- en Oost-Europa, in Noord- en Zuid-Amerika en in Japan.

Organisatoren van internationale muziekcompetities vragen Raphaella als voorzitter of als lid van de jury vanwege haar vermogen om zo accuraat te luisteren en te beoordelen. Hier toont ze haar talent weer om professionele vaardigheden te combineren met een groot gevoel van empathie.

Raphaella studeerde klassieke muziek aan de Koninklijke Conservatoria van Antwerpen en Brussel. Ze ging ook naar José Tomàs om haar gitaarspel te vervolmaken aan de “Catedra Andrès Segovia” in Spanje. Op dat moment gaf ze reeds haar eerste concerten en werd ze een overtuigende pleitbezorger voor de acht-snarige gitaar.

 

Info en reservaties

Via Orfeoproducties: info@orfeo.be of tel. 03/4491687

De reservatie is definitief na betaling op rekeningnummer BE11 3630 0198 9348 van Orfeoproducties vzw te Edegem. Gelieve de datum van het concert en het aantal tickets te vermelden.

Tickets kosten 16 Euro, 5 Euro voor -26.
Een abonnement kost 80 euro.

De vorige jaargang van Zuidrand Klassiek! : 2021-22

Donderdag 23 september 2021 om 20:15 uur: ‘Trumpet for all ages’ – Heilig Kruiskerk, Mortsel: Het koperensemble van Simon Van Hoecke,

Donderdag 4 november 2021 om 20:15 uur: ‘Oostenrijkse Classicisme, Russische Romantiek en Deense volksmuziek’ door het Desguin Strijkkwartet in de kerk van O.L.V.-geboorte te Lint.

Donderdag 25 november 2021 om 20:15 uur: ‘Folk Airs and Tunes’ door Alon Sariel, mandoline, en Vincent L’hermet, accordeon, in de Sint-Jacobuskerk te Borsbeek.

Donderdag 27 januari 2022 om 20:15 uur: ‘Viva l’Opera’: Tenor Denzil Delaere, contralto Sarah Laulan en pianiste Veronika Iltchenko in de kapel van het Cultuurhuis Altena te Kontich.

Donderdag 24 februari 2022 om 20:15 uur: ‘Het jonge Genie’ door The Grand String Trio in de zaal Da Capo te Hove!

Donderdag 31 maart 2022 om 20:15 uur: ‘Weens sentiment en Hongaarse passie’: het pianoduo Vermeulen-Peeters brengt werk voor piano vierhandig van Johannes Brahms in de Sint-Leonarduskerk te Aartselaar.

Donderdag 28 april 2022 om 20:15 uur: De sopraan Emma Posman en pianist Bert De Rycke brengen liederen van Robert Schumann en Franz Schubert, maar ook opera-aria’s van Bizet, Massenet en Mozart in de Sint-Antoniuskerk te Edegem.

 

Zuidrand Klassiek! (voorheen Neerdorpen Klassiek!) is een cyclus klassieke concerten, die van eind september tot eind maart wordt georganiseerd op verschillende locaties in de Antwerpse Zuidrand. De eerste reeks liep van september 2006 tot april 2007 en had plaats in drie deelnemende gemeenten: Edegem, Hove en Boechout. Elke gemeente nam twee concerten voor haar rekening. De locaties voor deze concerten werden in onderling overleg tussen de deelnemende gemeenten en Orfeoproducties afgesproken. De locaties kunnen minimum 200 toeschouwers ontvangen en zijn akoestisch geschikt. Orfeoproducties zorgt telkens voor de programmatie, contacteert de musici, produceert de concerten en coördineert de marketing, de P.R. en de publiciteit. De gemeenten zorgen voor de betaling van de artiesten, de verdeling van de publiciteit (affiches en flyers), de beschikbaarheid/geschiktheid van de locaties en technische ondersteuning. Ondertussen is de samenwerking uitgegroeid tot zeven gemeenten: Edegem, Hove, Boechout, Kontich, Borsbeek, Aartselaar, Mortsel en Lint binnen het intergemeentelijk samenwerkingsverband Zuidrand. Artistiek zijn er volgende prioriteiten:

  1. Voorkeur voor gerenommeerde musici van eigen streek, die een internationale carrière maken en op die manier de kans krijgen ook eens voor eigen publiek op te treden.
  2. De reeks vormt een homogeen programma. Dit kan verschillende vormen aannemen: zo hebben de concerten een bepaald thema of er wordt een specifiek instrument belicht of speelt men werken uit een bepaalde periode uit de muziekgeschiedenis.
  3. Ervaren musici en beloftevolle jongeren musiceren samen zodat de jonge muzikanten een podium wordt aangereikt.