Skip to main content

ORFEO Orchestra

 
 
 
 
 
 

Een nieuw traject voor ORFEO Orchestra!

Het ORFEO Orchestra is opgericht om jonge muzikanten de kansen en het mentorschap te bieden dat nodig is om de kloof tussen het muziekonderwijs en hun professionele carrière te overbruggen. De toegankelijke concerten van het ORFEO Orchestra willen een volgende generatie inspireren om klassieke muziek te ontdekken.

Naar aanleiding van de tiende verjaardag van het orkest in 2024 werd de opdracht en de missie van het orkest nogmaals opnieuw op scherp gesteld. De nieuwe ervaren concertmeester Jo Vercruysse en de aanvoerder cello Christoph Bunzendahl komen aan boord en schrijven zich helemaal in in onze missie!

ORFEO Academy is een project van het ORFEO Orchestra om jonge professionele musici, die aan de start van hun muziekcarrière staan, samen te brengen met ervaren orkestmuzikanten. Dit professionele kader biedt uitvoerders en publiek een orkestervaring van hoge kwaliteit. Ook krijgen de uitzonderlijk getalenteerde jongeren onder hen geregeld de kans zich solistisch te profileren naar een breed publiek toe.

ORFEO is een flexibel orkest van 20 tot 50 leden. Het orkest voert zowel barokke, klassieke, romantische en hedendaagse symfonische muziek uit. Het geheel staat onder de artistieke leiding van dirigent Rik Ghesquière. ORFEO kan U zowel als strijkorkest, als kamerorkest of als symfonieorkest boeken. Het orkest bestaat uit gerenommeerde musici, aangevuld met enkele jonge toptalenten.

Het orkest heeft met enthousiasme, dynamisme en verfijnd samenspel snel een plaats weten te veroveren in het Vlaamse muzikale landschap.

Komende concerten

Voorbije concerten

ORFEO Orchestra: Lenteconcert: de Vier Jaargetijden

Zaterdag 24 mei 2025

ORFEO Orchestra: Lenteconcert: de Vier Jaargetijden

ORFEO Orchestra: Vivaldissimo

Zondag 14 april 2025

ORFEO Orchestra: Vivaldissimo

Kerstconcert 2024

Vrijdag 13 december 2024

Kerstconcert 2024

Lenteconcert Orfeo Orchestra

25 mei 2024

Lenteconcert Orfeo Orchestra

Programmavoorstellen

Vivaldissimo

Vivaldissimo: een sprankelend Vivaldi-concert met o.a. de populaire cyclus ‘De Vier Jaargetijden’ met tekst van Diane Broeckhoven

De ‘rode priester’ Antonio Vivaldi schreef tijdens zijn leven meer dan 500 concerto’s, 46 opera’s, 73 sonaten en heel wat kamermuziek en geestelijke werken. Over zijn leven is weinig bekend, behalve dat hij vele jaren werkte in het weeshuis Ospedale della Pietà in Venetië.

Uit zijn ontzaglijke oeuvre selecteerde het ORFEO Orchestra drie wondermooie concerto’s voor strijkers, en natuurlijk ook zijn beroemdste werk: ‘De vier jaargetijden’.

Het ORFEO Orchestra brengt in een flexibele bezetting een scala aan muzikale genres, van barok tot hedendaags, met Rik Ghesquière als dirigent en violist Jo Vercruysse als solist.

Het orkest is bovendien een springplank voor jonge, pas afgestudeerde muzikanten.
Met de ORFEO Academy overbrugt het de kloof tussen het muziekonderwijs en een professionele carrière. Jonge musici krijgen er de kans om samen met ervaren orkestmuzikanten concertervaring uit te bouwen voor een breed publiek. Met de hulp van ORFEO Academy en ORFEO Orchestra groeien talenten uit tot muzikanten en solisten van internationale klasse.

Het ORFEO Orchestra heeft aan schrijfster Diane Broeckhoven gevraagd om teksten te schrijven over de jaargetijden, die tijdens het concert tussen de bewegingen van het werk (de seizoenen) door Diane zullen worden voorgedragen. Die teksten zijn geïnspireerd op wat in de originele partituur wordt vermeld.

Scandinavian Sound

Het programma ‘Scandinavian Sound’ is een ode aan componisten voor muziek voor het strijkersensemble van bekende en minder bekende componisten uit Noord-Europa.

Scandinavische klassieke muziek omvat bekende componisten zoals

Edvard Grieg en Jean Sibelius, die geprezen worden om hun combinatie van nationale volkstradities met romantische en nationalistische stijlen. Dit genre wordt gekenmerkt door zijn uitgesproken nationale idiomen, vaak met elementen van volksmuziek en een verwijzing naar de natuurlijke landschappen van de regio.

De bekendste componisten uit Scandinavië worden in dit programma voorgesteld:

Edvard Grieg (Noorwegen) (1843-1907): Bekend om zijn Noorse volksmelodieën in zijn werk, met name in de Peer Gynt Suites.

Jean Sibelius (Finland) (1865-1957): Vaak geassocieerd met een grootse, symfonische stijl die nauw verbonden is met de Finse nationale identiteit en het Finse landschap, zoals blijkt uit zijn symfonisch gedicht Finlandia.

Carl Nielsen (Denemarken) (1865-1931): Een belangrijk figuur in de Deense muziek, bekend om zijn symfonieën en kamermuziek.

Kurt Attenberg (Zweden) (1887-1974): componist, ingenieur en muziekcriticus die vooral bekend werd met zijn symfonieën en zijn winst in een internationale compositiewedstrijd.

Einojuhani. Rautavaraa (Finland ) (1928-2016): componist die bekend werd als een van de meest prominente Finse componisten. Zijn stijl evolueerde van modernisme, via strikt serialisme naar een meer neoromantische en mystieke stijl in zijn latere werk.

 

Programma:

  • Nielsen : Kleine Suite op.1 (15’)
  1. Andante con moto
  2. Allegro moderato
  • Andante con moto

 

  • Atterberg : Suite nr.3 voor viool, altviool en strijkorkest Op.19 nr.1 (15’)
  1. Prelude – Adagio
  2. Pantomin – Moderato
  • Vision – Allegro moderato

 

  • Sibelius: Impromptu for Strings Op.5 (6’)

 

PAUZE

 

  • Sibelius : Suite Champêtre (8’)
  1. Pièce caractéristique
  2. Mélodie élégiaque
  • Danse

 

  • Grieg: Two Nordic Melodies for String Orchestra Op.63 (13’)
  1. In Folk Style
  2. Cow Call – Peasant Danse

 

  • Rautavaara: The Fiddler’s (7’)
  1. Närböläisten Braa Speli
  2. Kopsin Jonas
  • Klockar Samuel Dikström
  1. Pirun Polska
  2. Hypyt

 

Orkest : Strijkers : 4 – 4 – 3 – 2 – 1 = 14 musici + dirigent

Between Haydn and Mozart

Programma 

Solisten: Simon Binon, trompet en Bram Nolf, hobo

Concertmeester: Jo Vercruysse

Dirigent: Rik Ghesquière

W.A. Mozart: Eine Kleine Nachtmusik

Joseph Haydn: Trompetconcerto in Es

Pauze

W.A. Mozart: Hobo concerto in C

Joseph Haydn: Symfonie nr. 49 La Passione

 

Wolfgang Amadeus Mozart en Joseph Haydn: Een muzikale vriendschap

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) en Joseph Haydn (1732–1809) worden vaak genoemd als twee van de grootste componisten van de klassieke muziekperiode. Ondanks het leeftijdsverschil van 24 jaar ontwikkelden de twee een warme vriendschap en hadden ze een diep respect voor elkaars muzikale talenten.

Joseph Haydn, vaak “de vader van de symfonie” genoemd, had een enorme invloed op de ontwikkeling van de klassieke muziek. Hij werkte jarenlang in dienst van de Esterházy-familie, waar hij zijn vele symfonieën en strijkkwartetten componeerde. Mozart, daarentegen, stond bekend als een wonderkind dat al op jonge leeftijd internationaal furore maakte.

Toen Mozart begin jaren 1780 in Wenen aankwam, was Haydn al een gevestigde componist. De jonge Mozart bewonderde Haydns muziek en werd sterk beïnvloed door diens stijl, vooral in zijn eigen strijkkwartetten. Mozart droeg zelfs een reeks van zes strijkkwartetten op aan Haydn, bekend als de Haydn-kwartetten. In de toewijding noemde Mozart Haydn zijn “vaderlijke vriend.”

De ontmoeting van twee genieën

De twee componisten ontmoetten elkaar regelmatig in Wenen, vaak tijdens muzikale bijeenkomsten. Ze speelden samen in strijkkwartetten, waarbij Haydn vaak de altvioolpartij op zich nam en Mozart viool speelde. Haydn bewonderde Mozart enorm en sprak openlijk over zijn uitzonderlijke talent. Toen Haydn aan Mozarts vader Leopold schreef, zei hij:

“Ik zeg u op eer en geweten dat uw zoon de grootste componist is die ik ken, persoonlijk of bij naam.”

De invloed tussen de twee ging in beide richtingen. Hoewel Mozart Haydn als een mentor zag, inspireerde Mozarts gedurfde harmonieën en vernieuwende composities Haydn om zijn eigen werk naar een hoger niveau te tillen. Zo bevatten Haydns late strijkkwartetten en symfonieën complexiteit en emotionaliteit die mogelijk door Mozarts werk werden aangewakkerd.

De vriendschap tussen Mozart en Haydn was niet alleen een persoonlijke band, Wolfgang Amadeus noemde Joseph steevast, Papa Haydn! Hun muziek staat symbool voor een muzikale gouden eeuw. Haydn overleefde Mozart met bijna twee decennia, en toen hij over Mozarts vroegtijdige dood hoorde, was hij diep bedroefd. Toch bleef hij zijn vriend herinneren als een van de grootste genieën die de muziekwereld ooit had gekend.

Eine kleine Nachtmusik (KV 525) is een van de bekendste werken van Wolfgang Amadeus Mozart, gecomponeerd in 1787. Het is een serenade voor strijkers, bestaande uit vier delen, die bedoeld was als lichte, elegante amusementsmuziek voor avondbijeenkomsten. De titel betekent letterlijk “Een kleine nachtmuziek,” en de sprankelende melodieën en energieke ritmes maken het een tijdloos meesterwerk van de klassieke muziek. Vooral het eerste deel, met zijn levendige en herkenbare openingsthema, wordt vaak uitgevoerd en is een symbool van Mozart’s genialiteit.

Het Trompetconcert in Es majeur van Joseph Haydn is een van de meest geliefde werken in het trompetrepertoire. Gecomponeerd in 1796, markeert dit concerto een mijlpaal in de geschiedenis van de trompet. Haydn schreef het stuk voor zijn vriend Anton Weidinger, een virtuoze trompettist en uitvinder van de kleppentrompet. Deze nieuwe trompet maakte het mogelijk om chromatische tonen te spelen, iets wat met de oude natuurhoorns onmogelijk was. Haydn was een van de eersten die de mogelijkheden van dit vernieuwende instrument volledig benutte.

Het Hoboconcerto in C majeur, KV 314 van Wolfgang Amadeus Mozart is een juweel uit het klassieke repertoire, dat de virtuositeit en expressiviteit van de hobo prachtig in de schijnwerpers zet. Dit concerto, geschreven rond 1777, weerspiegelt Mozarts meesterlijke vermogen om melodische schoonheid te combineren met een subtiele maar briljante technische uitdaging.

Mozart componeerde het hoboconcerto vermoedelijk tijdens zijn verblijf in Salzburg, waarschijnlijk in opdracht van Giuseppe Ferlendis, een hoboïst in dienst van het hof. Hoewel het stuk later hergebruikt werd als fluitconcerto (KV 313), is de originele versie voor hobo ontworpen, wat duidelijk wordt in de idiomatische schrijfstijl voor het instrument.

Het Hoboconcerto in C majeur is een typisch voorbeeld van Mozarts klassieke stijl: elegant, melodieus en evenwichtig. De hobo krijgt volop de ruimte om te schitteren, terwijl het orkest subtiel en ondersteunend blijft. De melodieën zijn memorabel en variëren van feestelijk tot introspectief.

Het hoboconcerto is een essentieel werk in het repertoire voor hoboïsten en wordt vaak uitgevoerd vanwege zijn tijdloze schoonheid en uitdagende maar lonende soloschrijfstijl. Het blijft een favoriet onder solisten en publiek en vertegenwoordigt

La Passione is een van Haydns weinige symfonieën in een mineur toonsoort, wat bijdraagt aan de dramatiek. De strijkers spelen een prominente rol, ondersteund door blazers die bijdragen aan de sombere sfeer. Haydn maakt gebruik van de kenmerken van de Sturm und Drang-beweging, zoals onverwachte dynamische wisselingen, chromatiek en een intens emotionele uitdrukking.

Deze symfonie wordt vaak gezien als een hoogtepunt van Haydns Sturm und Drang-periode. De bijnaam La Passione kan verwijzen naar zowel religieuze passie als de heftige emotionele intensiteit van de muziek. Het werk wordt geprezen om zijn expressieve kracht en diepgaande muzikale diepgang, en het blijft een favoriet in het klassieke repertoire.

Met La Passione laat Haydn zien dat hij niet alleen een meester was van de lichtvoetige en humoristische symfonieën, maar ook van muziek die de luisteraar diep raakt en ontroert.

ORFEO ORCHESTRA en Kiyotaka Izumi

Programma

J.Sibelius : Suite Champêtre (10’)

F.Chopin : pianoconcerto nr.2 in fa klein op.21 (35’)

Solist Kiyotaka Izumi, piano

korte PAUZE (voor ombouw)

P.I.Tchaikovsky : Serenade in Do Groot op.48 (30’)

Orkest : Strijkers : 6 – 5 – 4 – 3 – 2 = 20 musici + dirigent + solist

 

 

 

Kiyotaka Izumi, piano

Kiyotaka IZUMI werd geboren in Tokyo, Japan. In 1995 voleindigt hij zijn studies aan “The Music High-school attached to the Faculty of Music, Tokyo National University of Fine Arts and Music”. In 1997 vertrekt hij naar België en studeert aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen onder de leiding van Levente Kende en Heidi Hendrickx.

In 2002 behaalde Kiyotaka zijn diploma “Meester in de Muziek” aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen waar hij de “Grootste onderscheiding” ontving voor piano. Na zijn diploma “Specialisatie Instrument – Kamermuziek” aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in 2005, behaalde hij in 2008 het diploma “Postgraduaat Concertsolist” en “Postgraduaat Kamermuziek” aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen met de “Grootste onderscheiding”.

​Kiyotaka werd laureaat van verschillende internationale wedstrijden zowel in België als in het buitenland. Hij concerteerde als solist met diverse orkesten en op vooraanstaande podia in Europa, maar ook in Rusland , Thailand en Japan. Kiyotaka heeft inmiddels 11 CD’s op zijn naam met o.a. muziek van Chopin, Schumann, Mendelssohn, Grieg, Tchaikovsky, en Durlet. Naast zijn solo en kamermuziek activiteiten werkt Kiyotaka ook in combinatie met andere kunstvormen en kunstenaren zoals acteur Dimitri Leue, beeldend kunstenaar Koen Brucke en journalist Marc Van de Looverbosch.

Kiyotaka is sinds 2008 verbonden aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen als pianist-begeleider. Hij is ook leraar piano aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord te Borgerhout en Willebroek. Hij geeft ook masterclasses in Rusland, Japan en Thailand.

Onze dirigent

Rik Ghesquière is een dynamische en gepassioneerde dirigent. Tijdens zijn tijd bij het Brussels Philharmonic heeft hij een breed scala aan muziek leren kennen. Op die manier heeft hij een zeer uitgebreid repertoire weten op te bouwen. Hij studeerde bij Lucas Vis, Frank Shipway en Norbert Nozy en heeft zijn vaardigheden aangescherpt tijdens een masterclass met Sylvain Cambreling in Mainz.

 

Dirigeren is voor Rik een ware passie, vooral als het om stemmen gaat. Hij heeft complete uitvoeringen van klassieke opera’s zoals De Toverfluit en Don Giovanni geleid, naast concertante versies van La Bohème en Madame Butterfly. Met het koor Le Madrigal de Lille in Noord-Frankrijk heeft met ORFEO verschillende projecten gerealiseerd.

 

Je vindt Rik vaak als gastdirigent bij vooraanstaande orkesten en hij is vaste dirigent bij het professionele ORFEO Orchestra, bij het Vlaams-Brabants Symfonie Orkest en het Symfonieorkest De Lier.  Zijn liefde voor muziek brengt hem over de hele wereld, van festivals in Vlaanderen tot podia in Zuid-Afrika, en hij deelt zijn kennis als gastprofessor aan de universiteit van Stellenbosch.

 

Hij houdt immens van de samenwerking met jongeren. Sinds september 2022 is Rik leraar orkestdirectie bij de Internationale Musica Mundi School in Waterloo

Foto's en video's

Naam concert