Uniek muziektheater voor de hele familie

Svenja, het meisje met de viool

‘Svenja, het meisje met de viool’ is een eigentijds verhaal en tegelijk een klassiek sprookje met een hoopvol, veelbelovend slot.

Samen met haar ouders en haar broer is Svenja hun land-in-oorlog ontvlucht. In plaats van een koffer draagt ze een lege vioolkist met zich mee. Er zitten wat kleren en een popje in, maar geen viool. Die hebben de soldaten in brand gestoken. Als het gezin eens in een huis overnacht, hoort Svenja op een avond door de muren van har kamertje hemelse muziek. Het is buurman Maurits, de oude vioolleraar. Hij doet haar een mooi aanbod en wil haar les geven. Het vuur voor de muziek, dat bij hem begont te doven, geeft hij door aan het meisje …

Vier professionle mensen uit verschillende vakgebieden zetten hun schouders onder dit uniek project. Het verhaal werd geschreven door Diane Broeckhoven; die haar sporen heeft verdiend in de literaire wereld; Svenja Van Driessche, een beloftevolle violiste die zich voorbereid op haar deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd 2019, geeft op virtuoze wijze vorm aan het openbloeiende meisje met de viool. Acteur Kurt Defrancq kruipt op ingetogen en onnavolgbare wijze in de huid van vioolleraar Maurits. Dirigent Rik Ghesqiuère smeedde het geheel aan elkaar met prachtige muziekfragmenten  van o.a. Mozart, van Beethoven, de Sarasate, Brahms en Ravel. Hij dirigeert het professionele ORFEO Kamerorkest.

Deze voorstelling maakt de klassieke muziek op een eenvoudige, maar magische manier toegankelijk voor het hele gezin, van grootouder tot kleinkind en alles daartussen.

 

 

Diane Broeckhoven werd geboren op 4 maart 1946 in Antwerpen (België). Na haar middelbare school volgde ze een opleiding voor voordrachtkunst en literatuur aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Haar schrijfcarrière begon ze als leerling-journalist bij de krant De Standaard. Begin 1970 verhuisde ze naar Haarlem (Nl) waar ze aanvankelijk als journalist bij de Spaarnestad werkte en later -tot op heden – als freelancer voor diverse bladen in Nederland en België. Ze specialiseerde zich in taboedoorbrekende Human Interest-verhalen en diepgaande interviews met mensen uit alle kringen. In 1981 publiceerde ze haar eerste boek, het kinderboek Dagboekje van Matthijs (Lannoo), dat haar meteen een paar literaire bekroningen opleverde.
Van 1970 tot 2000 woonde ze op verschillende plaatsen in Nederland. In 2000 keerde ze terug naar haar geboortestad Antwerpen, waar ze nog steeds woont en werkt.

Als auteur schreef ze een oeuvre van zevenendertig boeken bij elkaar, waarvan de eerste kinder- en adolescentenboeken zijn  waarvoor ze diverse literaire prijzen ontving, o.a. twee Boekenleeuwen.
De laatste jaren heeft ze zich toegelegd op literatuur voor volwassenen. De ingetogen novelle De Buitenkant van Meneer Jules (2001) werd een bestseller in Duitse vertaling en zorgde voor een internationale doorbraak. In Duitsland werden er 300.000 exemplaren van verkocht. Het boek haalde de longlist van de Ako-literatuurprijs, werd genomineerd voor de Euregio Schülerpreis 2013, is in zeventien talen vertaald en tot diverse theaterstukken bewerkt. De door Kurt Defrancq gespeelde en op het boek gebaseerde monoloog werd al meer dan 250 keren opgevoerd in Vlaanderen en Nederland, maar ook in Parijs en in Bratislava.
Aan een filmversie wordt gewerkt.
Diane Broeckhoven geeft lezingen over haar werk in binnen- en buitenland.

Ze was als eerste Vlaamse auteur lid van de vakjury van de Gouden Boekenuil 2013. In het voorjaar van 2014 verbleef en werkte ze vier weken in een zgn. schrijversresidentie in New York. Momenteel is ze lid van de Adviesraad voor de Frankfurter Buchmesse 2016 waar België en Nederland gastland zijn.

Diane Broeckhoven is een sterk geëngageerde schrijver die op een toegankelijke manier over de grote onderwerpen van het leven schrijft. Ze is een meester is in het oproepen van sferen, in een subtiele en trefzekere taal.

Svenja Van Driessche is amper 23, maar als vioolsoliste kan je binnen de Belgische muziekwereld al niet meer om Svenja Van Driessche heen. Zo speelt ze concerten met de meest gereputeerde orkesten in zowel binnen- als buitenland. “Mijn ultieme doel? De Koningin Elisabethwedstrijd in 2019.”

Svenja is afkomstig uit Schiplaken, maar haar thuisbasis is momenteel Leuven. Al is ook dat sterk uitgedrukt, want met haar viool reist ze bijna voortdurend de wereld rond. Ze stond al op het podium van concertzalen als de Semperoper Dresden, de Royal Albert Hall in Londen en de Salzburger Festspiele. “Dat is inderdaad redelijk uniek, gezien mijn leeftijd”, lacht Svenja. “En ik ben er eigenlijk ook relatief laat mee begonnen: toen ik al acht jaar was. Aziatische of Russische violisten beginnen er doorgaans al op hun derde aan. Maar ik leef wel voor de viool. Ik sta ermee op en ik ga ermee slapen. Werken inoefenen is zeer tijdrovend. Dagelijks heb ik de viool toch een achttal uur in de hand. Een fulltime bezigheid, dus.”

Haar laatste vier jaar middelbaar onderwijs in het KA Keerbergen combineerde Svenja al met een vioolopleiding in de vermaarde muziekkapel Koningin Elisabeth in Argenteuil. Op haar 17de trok ze ook voor een driejarige opleiding naar de Haute Ecole de Musique in het Zwitserse Lausanne. In het Italiaanse Bergamo volgde ze de ‘International Competition Training’, en in 2016 behaalde ze – met de grootste onderscheiding én felicitaties van de jury – haar masterdiploma aan het Antwerpse Koninklijk Conservatorium. “Momenteel zit ik aan de laatste voorbereidingen voor mijn eindexamen ‘Master de Interpretacion Solista’ in Madrid, later deze maand. Maar ook daarna ga ik nog wel even door met studeren.”

De ouders van Svenja waren ook allebei professionele topmuzikanten. “Mijn vader, die helaas al overleden is, behoorde tot de beste hoornisten van België”, vertelt ze. “Net als mijn mama. Maar toch kwam de liefde voor de viool volledig uit mezelf. Nooit heeft iemand me gepusht. Ik ben mijn eerste instrumentenkeuze ook altijd trouw gebleven. Al vind ik de hoorn – net als de trompet – ook wel een fantastisch instrument. Soms vind ik het wel jammer dat ik me er nooit in heb verdiept. Met mijn papa zou ik de allerbeste professor gehad hebben. Maar als ik iets doe, wil ik dat ook voor tweehonderd procent goed doen. Een combinatie met de viool is nu uitgesloten. Dat zijn twee vakken apart.”

Kurt Defranq

Geboren in Oostende op 11 september 1963. Kleine jeugdjaren doorgebracht in De Haan aan Zee. Grotere jeugdjaren in St-Michiels (bij Brugge). Nu wonend in Mariakerke (bij Gent).   Lagere school: gemeenteschool St-Michiels. Middelbaar: Broeders Van Liefde , St-Jozef Torhout. Hoger: Koninklijk Cconservatorium Brussel (Eerste prijs Dramatische kunst 1986). Lid van de scouts (Tilleghem en Savio). Volgde dictie- en voordracht lessen aan het conservatorium van Brugge (bij Ria Scarphout en Rita Lomme). Eerste publieke optreden in het Guido Gezellemuseum, samen met Paul Snoeck, én: voor Koningin Fabiola!. Winnaar welsprekendheidtornooi in de Retorika.

Gehuwd met Nele Seys. Vader van Kasper, Ibe en Korneel. Lid van de badmintonclub 4ghent. Ga graag lopen (maar kom steeds terug).

Gaf voordien les aan: KMC Brussel (Koninklijk Conservatorium Brussel). Stedelijke Muziekacademie Afdeling Woord (SMAW) Izegem. SMAW Tielt. SMAW Oostende. Conservatorium Brugge.

 

Orfeo Kamerorkest

ORFEO is een flexibel orkest van 20 tot 50 leden. Het orkest voert zowel barokke, klassieke, romantische en hedendaagse symfonische muziek uit. Het geheel staat onder de artistieke leiding van dirigent Rik Ghesquière. ORFEO kan U zowel als strijkorkest, als kamerorkest of als symfonieorkest boeken. Het orkest bestaat uit gerenommeerde musici, aangevuld met enkele jonge toptalenten.

Het orkest zal deze jongeren de mogelijkheid geven om binnen een professioneel kader te musiceren om zo de nodige orkestervaring op te doen. Ook krijgen de uitzonderlijk getalenteerde jongeren onder hen geregeld de kans zich solistisch te profileren naar een breed publiek toe.

Het orkest wil dan ook met enthousiasme, dynamisme en verfijnd samenspel snel een plaats veroveren in het Vlaamse muzikale landschap.

Met producties zoals “Vivat, Mozart”, “Papa Haydn”, “Wenen 1750”, “De acht jaargetijden”, “A tribute to Arvo Pärt” en “Frohes neues Jahr” heeft het orkest zijn plaats op de Vlaamse podia ingenomen. Met een sprankelende keuze uit de mooiste bladzijden van de meest geniale klassieke componisten profileert ORFEO zich onmiddellijk als een kwalitatief en gerenommeerd ensemble.

Orfeo verzorgde in 2014 en 2015 het jaarlijks feestconcert van de gezinsbond van het gewest Antwerpen, speelt jaarlijks het concert ‘Kerst aan de K.U.L.’ samen met het koor Tourdion. Het slotconcert van het Walter Boeykens festival in augustus 2016 te Bornem – waar ze onder meer een wereldpremière van de ‘Walter Boeykens suite’ van Dirk Brossé uitvoerden – was een hoogtepunt in het prille bestaan van ORFEO.

Rik Ghesquiére

Mijn lange ervaring als muzikant bij het Brussels Philharmonic bracht me tot een nieuwe ambitie. In 1997 begon ik met mijn activiteiten als dirigent en in 2000 studeerde ik af aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel voor orkestdirectie onder leiding van wijlen Frank Shipway. Ik ben momenteel dirigent in residentie van drie orkesten en twee koren in België en Nederland. Mijn internationale carrière ontwikkelt zich snel met als meest recente projecten mijn afspraken als gastdirigent in Pretoria (Zuid-Afrika) met het Gauteng Philharmonic Orchestra, in Bangkok (Thailand) met het Bangkok Symphonic Orchestra en in Gotha (Duitsland) met de Thüringen Philharmonie.

 

Ik werk ook vaak met studenten en universiteitsorkesten (bijvoorbeeld de Universiteit van Stellenbosch, Zuid-Afrika) met coachingsafspraken en masterclasses. Ik heb een aantal zeer opwindende projecten ontwikkeld en geproduceerd om klassieke muziek en opera bij een publiek van gezinnen en kinderen te brengen. Mijn netwerk van vrienden die componist of solist zijn, biedt  geweldige mogelijkheden voor innovatief en inspirerend repertoire.