Skip to main content

Klassiek en Architectuur

Met Klassiek & Architectuur brengt Orfeoproducties twee hedendaagse kunstbelevingen samen: een reeks met 4 bijzondere concerten in 4 bekroonde architectuurprojecten.

Vier professionele ensembles worden aangezocht om de locaties te bekijken en een programma uit te werken in functie van de akoestische kwaliteiten en de uitstraling van de ruimte. Vaak werd ook een creatieopdracht gegeven met dezelfde doelstelling. Deze concertreeks gaat door in samenwerking met het Vlaams Architectuurinstituut, Netwerk Architectuur Vlaanderen en lokale partners.

4 bijzondere recente architectuurprojecten vormen het decor voor 4 hedendaagse klassieke concerten, geïnspireerd op de locaties.

Alle concerten vinden plaats op zaterdag- of zondagnamiddag om 16 uur en openen met een toelichting door de architect, gevolgd door een concert van ongeveer één uur.

Tickets: 25 euro via tickets.roodfluweel.be/orfeo.

Klassiek en Architectuur: Programma 2026

Klassiek & Architectuur 2026

  • 31/1/2026 Van Ostaeyensite, Leuven – LAVA architecten – concert:  kamerkoor De 2deAdem o.l.v. Maarten Van Ingelgem
  • 8/3/2026  Abby Museum, Kortrijk – TAB Architects – concert: Brecht Valkenaers,piano
  • 26/4/2026 Stadsgebouw Hartentroef  -De Smet Vermeulen architecten – concert: Spectra Ensemble
  • 10/5/2026 M27, Antwerpen – ono architectuur- concert: Orfeo String Quartet

Programma editie 2026

Klassiek & Architectuur: Van Ostaeijnsite Leuven

Zaterdag 31 januari 2026

Klassiek & Architectuur: Van Ostaeijnsite Leuven

Klassiek & Architectuur 2026

31/1/2026 Van Ostaeyensite, Leuven – LAVA architecten – concert:  kamerkoor De 2deAdem o.l.v. Maarten Van Ingelgem

De site:

In een groene hoek van Leuven is de voorbije jaren in stilte gewerkt aan een bijzondere transformatie. Wat ooit een klooster was en later decennialang dienstdeed als schoolsite, draagt vandaag de naam van dichter Paul Van Ostaijen, wiens avant-gardistische geest een treffend symbool vormt voor creativiteit en vernieuwing. Het ontwerp van LAVA architecten voor de nieuwe Paul Van Ostaijensite toont hoe respect voor erfgoed en ambities voor de toekomst hand in hand kunnen gaan. Het oorspronkelijke kloostergebouw uit 1937 onderging een zorgvuldige renovatie waarbij waardevolle elementen behouden zijn gebleven en ruimtes een nieuwe bestemming hebben gekregen.

Daarmee werd niet alleen een monumentaal gebouw nieuw leven ingeblazen, maar ook een duurzame en flexibele ontmoetingsplek geschapen. Het project kwam tot stand na een gewonnen Open Oproep in 2011 en werd sindsdien stap voor stap uitgewerkt, in een traject van bijna vijftien jaar.

Een van de ingrepen die meteen opvalt, is de herbestemming van de voormalige kapel, waar nu een theaterzaal met een nieuwe houten tribune is ondergebracht. Deze ruimte, ooit een stille plek voor contemplatie, vormt vandaag een dynamisch hart van de site. Architect Thomas Delauré van LAVA architecten benadrukt dat deze metamorfose emblematisch is voor de geest van het project: “De transformatie van de voormalige kapel naar een theaterzaal springt ongetwijfeld het meest in het oog.” Naast het bestaande volume werd een compacte nieuwbouw opgetrokken om extra ateliers, polyvalente sportzalen en kantoorruimtes te creëren, allemaal met respect voor de schaal en het karakter van het historische ensemble.

De vernieuwde Paul Van Ostaijensite krijgt de rol van culturele hotspot in een stad die ambitieus vooruitkijkt.  Het project sluit perfect aan bij de bredere ambitie om in 2030 Europese Culturele Hoofdstad te worden en een voortrekkersrol op te nemen in duurzame cultuurontwikkeling.

De architectThomas Delauré (bestuurder LAVA architecten)

Thomas Delauré: ir. architect KUL 2003 | master in management KUL 2004 |oprichtend vennoot | 21 jaar ervaring

Thomas legt zich graag toe op complexe projecten rond de thema’s ruimtelijkheid, beleving en duurzaamheid in al zijn facetten. Hij voelt zich prima thuis in de rol van projectregisseur en houdt de kwaliteit hoog en communicatielijnen kort. Hij koppelt een breed overzicht met een voortdurend oog voor detail, zowel tijdens het ontwerp als tijdens de uitvoering. Zijn economische achtergrond staat hem toe maatschappelijke thema’s te introduceren in de ontwerpen én ze voortdurend budgetair te toetsen.

Hij heeft een bijzondere voorliefde voor hout, bomen en bossen en werd meubelmaker in avondschool.

Enkele sleutelprojecten met Thomas als projectleider zijn bekroond en meermaals gepubliceerd:

  • Paul Van Ostaijensite Leuven (nominatie door team Vlaams Bouwmeester voor de prijs Wivina Demeester, nominatie FEBE-awards)
  • Café Trappisten Westmalle (eerste prijs Belgian Timber Construction Award, categorie uitbreidingen)
  • Bouwerij Westmalle: masterplan tot CO2-neutrale brouwerij, renovatie art-decorgebouwen en kwaliteitsbewaking
  • Campus Dommelhof Tielt-Winge (eerst prijs Waterrobuust Bouwen provincie Vlaams-Brabant)
  • Monnikenheide Campus Walden te Malle (eerste prijs I2C-awards voor innovatie in de zorgsector)
  • Gemeenschapscentrum Den Breughel Haacht (nominatie architectuurprijs Vlaams-Brabant)

De musici: Kamerkoor de 2de Adem o.l.v. Maarten Van Ingelgem

De 2de Adem

Karel Goeyvaerts citeerde de naam “De 2de Adem” in het libretto van de opera Aquarius van (1923-1993), het is dan ook niet verwonderlijk dat we ons sinds de oprichting in 1984 specialiseren in hedendaags koorrepertoire.

We programmeren niet alleen composities van gevestigde waarden maar willen vooral een laboratorium zijn voor jonge componisten. Dit resulteerde in 2022 in een project met enkel muziek geschreven door onze eigen zangers. Sinds Maarten Van Ingelgem in 2001 dirigent werd brachten we al een 50-tal creaties, o.a. van Wim Henderickx, Petra Vermote, Lucien Posman, Liesbeth Decrock, Thomas Smetryns, Bryn Harisson (GB) en Timothy J. Brown (V.S.). Naast eigen projecten verlenen we regelmatig onze medewerking aan concerten tijdens OdeGand, Lunalia, Transit Festival, Belgian Music Days, In Memoriam Vic Nees …

In 2024 vierden we onze 40ste verjaardag met een aantal concerten waarin we een selectie van de composities brachten die in de loop van deze 40 jaar speciaal voor ons werden geschreven.

In oktober 2025 gaven we in Hasselt en Gent een aantal concerten samen met het AKchoir, dat hiervoor speciaal overvloog vanuit Tokio (Japan).

www.de2deadem.info

Programma editie 2026

Klassiek & Architectuur: Van Ostaeijnsite Leuven

Zaterdag 31 januari 2026

Klassiek & Architectuur: Van Ostaeijnsite Leuven

Klassiek & Architectuur 2026

8/3/2026 Abby Museum, Kortrijk-  Barozzi Veiga & TAB architecten – concert:  Brecht Valkenaers met het programma ‘Ex Nihilo’

De site:

Toen de stad Kortrijk de Groeningeabdij in de jaren tachtig aankocht, stond nog niet vast welk cultureel leven deze plek ooit zou herbergen. Wat begon als toeristisch onthaal en museum 1302, transformeert nu in iets radicaal anders: Abby, een nieuw museum voor beeldende kunst dat de rijke geschiedenis van de abdij niet enkel conserveert, maar ook herschrijft. Het ontwerp van Tab Architects en het Spaanse Barozzi Veiga, in samenwerking met Koplamp Architecten voor het restauratieluik, kwam tot stand via een Open Oproep van het Team Vlaams Bouwmeester. Wat de ontwerpers voor ogen hadden, was geen klassiek museumgebouw, maar een gelaagd geheel van kamers en sferen, met ruimte voor kunst én ontmoeting.

De transformatie is het resultaat van een ontwerp dat niet inzet op spektakel, maar op precisie. Het gebouw wil een meervoudige ruimte voor reflectie zijn. Dat is het sterkst voelbaar in de manier waarop het ontwerp de historische gebouwen benadert als een reeks kamers, elk met een eigen atmosfeer, functie en verhouding tot de bezoeker.

In plaats van het bestaande klakkeloos te conserveren, vertrokken de ontwerpers vanuit de intrinsieke kwaliteiten van elke ruimte. Zo werd de 16e-eeuwse kapel teruggebracht tot haar essentie: een hoge, open ruimte met een sacrale stilte. Geen overmatige restauratie, maar een verfijnde herwaardering. Latere toevoegingen zoals mezzanines, gangen en tussenvloeren verdwenen. Niet om terug te keren naar een vermeend origineel, maar om de ruimtelijke kwaliteiten opnieuw tot hun recht te laten komen.

Op de plek van een vroegere aanbouw verrijst nu een nieuw volume: het paviljoen. De enige bovengrondse uitbreiding van het museum verwijst in zijn vorm naar de schuine daken van de abdij. Tegelijk is het een markant stedelijk baken, opgetrokken in donkergrijze baksteen van gerecycleerd materiaal. Binnenin huisvest het paviljoen het Abby Café, ook wel de ‘eetkamer’ genoemd. De rode vloer, rode wanden en royale raampartijen zorgen voor een warme sfeer die contrasteert met de rest van het museum.

Bezoekers worden ontvangen in de stadsliving, bewegen door de white boxes, verdwalen in de kapel of het salon, of nestelen zich in het Abby Café. Elke ruimte nodigt uit tot een ander soort aandacht. De opeenvolging van zalen is geen lineair parcours, maar een aaneenrijging van stemmingen en sferen.

De musici: Brecht Valkeners

Het recital van Brecht Valckenaers vormt een doorlopend muzikaal geheel met drie lagen. Centraal staat Musica Ricercata van György Ligeti, een reeks van elf korte composities waarin de jonge Ligeti experimenteerde met de meest eenvoudige muzikale bouwstenen. Elk deel voegt een nieuwe noot toe, waardoor stap voor stap een rijker klankuniversum ontstaat – van pure eenvoud naar steeds complexere structuren.

Tussen deze delen weeft Valckenaers twee aanvullende lijnen: korte werken van 20e-eeuwse componisten die verwant zijn aan Ligeti’s zoektocht, en vijf gloednieuwe intermezzi die hij speciaal voor dit recital componeerde. Het resultaat is een gelaagd programma dat het verleden, het heden en de toekomst met elkaar verbindt. Zo ontstaat een spannende dialoog tussen Bartóks invloed, Ligeti’s vernieuwingsdrang en Valckenaers’ eigen creatieve stem.

Programma editie 2026

Klassiek & Architectuur: Van Ostaeijnsite Leuven

Zaterdag 31 januari 2026

Klassiek & Architectuur: Van Ostaeijnsite Leuven

Klassiek & Architectuur 2026

26/4/2026 Hartetroef, Gent-Sint-Amandsberg – De Smet Vermeulen architects – concert:  Spectra Ensembel

De site:

Na de uitgebruikname in 2016, is de ontwijde Heilig Hartkerk getransformeerd tot Hartetroef. De kerk blijft een ontmoetingsplek voor de omliggende buurt, maar dan zonder religieuze connotatie. Het gebouw kreeg nieuwe dwarse verbindingen en de zijgevels werden opengewerkt waardoor er overdekte buitenruimtes ontstaan: een galerij aan de pleinkant en een zonnige loggia aan de tuinkant. In deze zijgevels zijn er ook nieuwe ingangen toegevoegd. Met één nieuwe verdiepingsvloer in het schip (later misschien twee in het koor) ontstaan ruimtes met sterk verschillende karakters. Een stijgkern in de viering verbindt alles. Er is een ontmoetingsruimte en een sociaal restaurant, met daarboven een feestzaal en intieme nissen in de zijbeuk. Het schip kreeg glazen wanden en houten elementen, met behoud van de monumentale spitsbogen. De kapitelen schuiven in ruitvormige vloercassettes, verwijzend naar de kruisgewelven. Er zijn verschillende klimaatregimes, met tussen de nieuwe vloeren de best geïsoleerde ruimtes. De renovatie van de aanpalende pastorij biedt ruimte voor een buurthuis.

Buurtgesprekken binnen stadsvernieuwingsproject En Route hebben geleid tot een reorganisatie van het sociale weefsel van Sint-Amandsberg. De vzw Pastorij, die de leegstaande pastorijwoning zelf in gebruik nam, speelt hierin een actieve rol. Kerk en pastorij bieden een divers aanbod aan ruimtes, en de herbestemming fungeert als katalysator voor verdere ontwikkeling. De kerk is nu een flexibele structuur die op verschillende manieren kan worden gebruikt, terwijl de dialoog met de neogotische architectuur behouden blijft. De monumentaliteit wordt naar buiten gekeerd, en het hartmotief verbindt oude en nieuwe betekenissen. De renovatie van de pastorij beperkt zich tot één sterke ingreep, waardoor er ruimte blijft voor toe-eigening. Voor beide gebouwen, hoe verschillend ook, is de afstemming met de publieke ruimte cruciaal. Dit project toont aan dat binnen bestaande contouren, zonder extra ruimtebeslag, veel extra ruimte kan worden gewonnen en dat gebruikte materialen waardevol zijn. Niet-herbruikbare delen van de bonte cementtegelvloeren zullen elders in de buurt een nieuwe bestemming krijgen.

De architect: De Smet Vermeulen architects

  • De Smet Vermeulen is een Gents architectenbureau opgericht in 1989 door Henk de Smet en Paul Vermeulen.
  • Henk De Smet (°Brugge, 1954) studeerde in 1979 af als architect aan het HSLI te Gent en Brussel. Tot 1982 werkte hij als technisch medewerker voor vzw PROTOS (Projectgroep voor Technische Ontwikkelingssamenwerking) voor bouwprojecten in Haïti. In 1989 startte de samenwerking met Paul Vermeulen. Sinds 1993 is hij werkzaam aan de KU Leuven waar hij sinds 2003 leiding heeft over de “studio duurzaam bouwen” en in 2006 aangesteld werd als professor. Daarnaast begeleidde hij onder andere de Meesterproef 2007 Kortrijk voor het Team Vlaamse Bouwmeester en de workshops Hedendaagse Architectuur en Wederopbouw in de Westhoek voor het Vai.
  • Paul Vermeulen (°Brugge, 1962) studeerde in 1985 af als ir.-architect aan de KU Leuven. Als wetenschappelijk medewerker voerde hij nadien onderzoek in Indonesië (Bandung); Thailand (Bankok) en Algerije (Algiers). In 1989 begon zijn samenwerking met Henk De Smet. Hij publiceert sinds 1986 over architectuur en werkte van 1996 tot 2000 als redactielid bij Archis. Gedurende verschillende periodes was hij werkzaam als assistent ontwerppraktijk aan de KU Leuven (1991-1995, 2000-2006) en als docent zowel aan de KU Leuven (architectuurkritiek, 1994-2006) als aan de TU Delft (2006-2007, 2008-2014). Sinds 2007 is hij lid van de Adviescommissie Bouwkundig Erfgoed Oostende en sinds 2011 is hij voorzitter van de Kwaliteitskamer Monumenten en Architectuur, Gent. Hij was jurylid voor verschillende wedstrijden, onder meer de Gouden Pyramide (Prijs van de Bouwheer Nederland, 2003) en de wedstrijd voor het Militair Hospitaal Antwerpen georganiseerd door VESPA (2005). In 2011 ontving hij de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Architectuur (Cultuurprijs Vlaanderen 2010-11).

De musici: Spectra Ensemble

SPECTRA is een ensemble voor nieuwe muziek. Vanuit de vaste kern van musici ontwikkelt het sinds 1993 een opmerkelijke muzikale coherentie en een unieke, geraffineerde sound. Dirigent Filip Rathé en violist Pieter Jansen nemen samen de artistieke leiding op zich.

SPECTRA bouwt tal van trajecten uit met in Vlaanderen levende componisten en promoot hun werk in internationale en historische context. Het ensemble creëert vele opdrachtwerken in constante dialoog met referentiewerken uit het recente verleden.

SPECTRA exploreert een ruime waaier aan presentatievormen en werkt samen met componisten, theatermakers, beeldend kunstenaars en schrijvers in de opbouw van niet-dogmatische programma’s en eigenzinnige vertolkingen. Hieruit groeiden samenwerkingen met oa. Luca Francesconi, Stefano Gervasoni, Philippe Hurel, Guy Cassiers, Fabrice Murgia, Philip Blasband, Peter Verhelst …

SPECTRA treedt op binnen en buiten Europa en op festivals als Ars Musica (B), Transit (B), Festival Musica Nova (BRA), November Music Festival (NL), Musica Sacra (NL), OEROL Festival (NL), Huddersfield Contemporary Music Festival (GB), het Traiettorie Festival (IT), de Biennale Venezia (IT), World Music Days 2010 Sydney (AU), Gaida Festival (LT), Musica Strasbourg (F), Festival Internacional de Buenos Aires (ARG).

Ten slotte deelt SPECTRA haar expertise in de Master na Master opleiding in de interpretatie van hedendaagse muziek in samenwerking met de School of Arts Gent.

Programma editie 2026

Klassiek & Architectuur: Van Ostaeijnsite Leuven

Zaterdag 31 januari 2026

Klassiek & Architectuur: Van Ostaeijnsite Leuven

Klassiek & Architectuur 2026

10/5/2026 M127 – ono architectuur – concert:  Orfeo String Quartet

de site:

Tussen Harmoniepark en de Leien hebben langs de Mechelsesteenweg grote herenwoningen vaak plaats gemaakt voor appartementsgebouwen uit het interbellum en nadien. De vlakke gevelwanden vormen er samen een stedelijke spelonk zonder veel porositeit. Tussen de Heilige-Geestkerk en muziekacademie staat een goed ingenesteld kantoorvolume uit de jaren 60 met een rationele betonstructuur gespekt door aberaties en onvoorspelbaarheden. Het gebouw was hermetisch en werkte niet mee aan de straat. Het was energetisch problematisch en de beperkte open ruimte op de site volledig geasfalteerd op de ondergrondse parking. De enige nabije volle grond was overbouwd door een eenlaags langgerekt bergingsvolume van de kerk.

Door in overleg te gaan met de kerk en de aanbouwsels af te breken wordt de kans op een tuin tot tegen de steunberen vrijgelegd. De nieuwe buurttuin biedt een uitstap vanuit de stedelijke engte die wordt ingeleid door een dubbelhoge loggia als bij portici in Bologna. Deze ontmoetingsplek aan de straat zet het laagdrempelig gelijkvloers programma in met koffiebar, een gedeeld onthaal, polyvalente foyer en vergaderplekken. Twee ruim uitgesneden vides verbinden de lunchruimte en bibliotheek met het aldus ruimtelijk gemaakte gelijkvloers. Erboven worden de individuele kantoren voor advocaten afgewisseld met verdiepingen met co-werkplekken.

De schoonheid van het betonnen karkas, voorheen verscholen achter flinterdunne steriele bekledingen, wordt maximaal vrijgelegd. Waar beton, dat zich eerst binnen bevond, buiten komt te staan worden aanhelingen als betondekking en sculpturale (kunst)kolomomhullingen toegepast. De ontmoeting van het structurele ritme en dat van de asynchrone geïsoleerde gevelschil, uit eenvoudig rood gebakken klei, zorgt voor veel variatie. Rode en papierwitte schaduwdoeken brengen plezier bovenop de zon. Het houten buiten- en binnenschrijnwerk kenmerken de huiselijke interieurs. Tegels en tapijt, met de kleur van rode aarde, bepalen de werkvloer.

Na de uitgebruikname in 2016, is de ontwijde Heilig Hartkerk getransformeerd tot Hartetroef. De kerk blijft een ontmoetingsplek voor de omliggende buurt, maar dan zonder religieuze connotatie. Het gebouw kreeg nieuwe dwarse verbindingen en de zijgevels werden opengewerkt waardoor er overdekte buitenruimtes ontstaan: een galerij aan de pleinkant en een zonnige loggia aan de tuinkant. In deze zijgevels zijn er ook nieuwe ingangen toegevoegd. Met één nieuwe verdiepingsvloer in het schip (later misschien twee in het koor) ontstaan ruimtes met sterk verschillende karakters. Een stijgkern in de viering verbindt alles. Er is een ontmoetingsruimte en een sociaal restaurant, met daarboven een feestzaal en intieme nissen in de zijbeuk. Het schip kreeg glazen wanden en houten elementen, met behoud van de monumentale spitsbogen. De kapitelen schuiven in ruitvormige vloercassettes, verwijzend naar de kruisgewelven. Er zijn verschillende klimaatregimes, met tussen de nieuwe vloeren de best geïsoleerde ruimtes. De renovatie van de aanpalende pastorij biedt ruimte voor een buurthuis.

Buurtgesprekken binnen stadsvernieuwingsproject En Route hebben geleid tot een reorganisatie van het sociale weefsel van Sint-Amandsberg. De vzw Pastorij, die de leegstaande pastorijwoning zelf in gebruik nam, speelt hierin een actieve rol. Kerk en pastorij bieden een divers aanbod aan ruimtes, en de herbestemming fungeert als katalysator voor verdere ontwikkeling. De kerk is nu een flexibele structuur die op verschillende manieren kan worden gebruikt, terwijl de dialoog met de neogotische architectuur behouden blijft. De monumentaliteit wordt naar buiten gekeerd, en het hartmotief verbindt oude en nieuwe betekenissen. De renovatie van de pastorij beperkt zich tot één sterke ingreep, waardoor er ruimte blijft voor toe-eigening. Voor beide gebouwen, hoe verschillend ook, is de afstemming met de publieke ruimte cruciaal. Dit project toont aan dat binnen bestaande contouren, zonder extra ruimtebeslag, veel extra ruimte kan worden gewonnen en dat gebruikte materialen waardevol zijn. Niet-herbruikbare delen van de bonte cementtegelvloeren zullen elders in de buurt een nieuwe bestemming krijgen.

De architect: ono architectuur

ono architectuur werd opgericht in 2007 en wordt geleid door Gert Somers, Jonas Lindekens en Sara Verleye in een divers team van een tiental architecten.

Het werk varieert van scenografieën, interieuropdrachten en woningen tot grootschaligere woningbouwopgaves, publieke gebouwen, complexe projecten rond hergebruik en beschermd erfgoed. ono architectuur is betrokken in verschillende samenwerkingen voor nieuwe stedelijke bouwblokken. De architectuur zet zich in voor de stad, het dorp en het landschap. Niet zelden verschuift de ontwerpaandacht naar het specifiek vorm- en betekenis geven aan tektoniek vandaag. Een diepgaande kennis van maken  leidt tot een begrijpelijke manier van bouwen.

De projecten zijn breed gepubliceerd, meerdere malen bekroond en gepresenteerd in lezingen en tentoonstellingen doorheen Europa. De architectuurpraktijk werd met essays rond hergebruik, transformatie van constructies, interieur en beschermd erfgoed geselecteerd voor conferenties. De vennoten hebben ervaring met lesgeven aan de Vrije Universiteit Brussel en TU Delft en werden uitgenodigd voor verschillende jury’s.

De musici: Orfeo String Quartet

Het Orfeo String Quartet is een nieuw en veelbelovend strijkkwartet dat is ontstaan uit het gerenommeerde kamerorkest Orfeo Orchestra. Deze formatie markeert een spannend nieuw hoofdstuk voor de aanvoerdersvan de strijkerssectie van het orkest, die hun krachten nu bundelen in een intiemer ensemble om de prachtige wereld van het strijkkwartetrepertoire te verkennen.

Het kwartet bestaat uit vier uitzonderlijke muzikanten: Jo Vercruysse op eerste viool, Ann Lafaille op tweedeviool, Mattijs Roelen op altviool en Christoph Bunzendahl op cello. Samen brengen zij een rijke ervaring en een diepgewortelde muzikale connectie naar het podium, wat resulteert ineen krachtige en expressieve klank.

Met hun gezamenlijke achtergrond in het Orfeo Orchestra, waar zij hebben bijgedragen aan de unieke klank en interpretatieve finesse van het orkest, belooft het Orfeo String Quartet een dynamische en verfijnde uitvoering van zowel klassieke als moderne strijkkwartetwerken. Hun repertoire strekt zich uit van de meesterwerken van de klassieke traditie tot innovatieve en hedendaagse composities, waarmee zij een breed publiek willen aanspreken en inspireren. Maar vooral wil het nieuwe Kwartet zich onderscheiden door vergeten parels uit het repertoire voor strijkkwartet opnieuw onder de aandacht brengen.

Het Orfeo String Quartet streeft ernaar om de intimiteit en complexiteit van het strijkkwartetgenre tot leven te brengen, en hun optredens beloven een diepgaande muzikale reis voor zowel de musici als het publiek. Met hun passie, vakmanschap en artistieke visie zullen Jo, Ann, Mattijs en Christoph de harten van luisteraars veroveren en een blijvende indruk achterlaten in de wereld van de kamermuziek.

Programma editie 2026

Klassiek & Architectuur: Van Ostaeijnsite Leuven

Zaterdag 31 januari 2026

Klassiek & Architectuur: Van Ostaeijnsite Leuven

Klassiek & Architectuur 2026

  • 31/1/2026 Van Ostaeyensite, Leuven – LAVA architecten – concert:  kamerkoor De 2deAdem o.l.v. Maarten Van Ingelgem
  • 8/3/2026  Abby Museum, Kortrijk – TAB Architects – concert: Brecht Valkenaers,piano
  • 26/4/2026 Stadsgebouw Hartentroef  -De Smet Vermeulen architecten – concert: Spectra Ensemble
  • 10/5/2026 M27, Antwerpen – ono architectuur- concert: Orfeo String Quartet