ASO Fluitconcert

Posted by on okt 4, 2020 in | No Comments
Details Prijs Aantal:
Free TicketToon details + €14.00 (EUR)  

  • Concert
    26 november 2020
    20:15 - 22:00

Het Fluitkwartet bestaat uit leden van het Antwerp Symphony Orchestra:

 

Charlène Deschamps, fluit

Yuko Kimura, viool

Marija Krumes, altviool

Diego Liberati, cello

 

Programma:

 

Domenico Cimarosa (1749-1801)

  • Adagio
  • Minuetto
  • Finale

 

Aaron Copland (1900-1990)

  • In memoriam Igor Stravinski
  • In memoriam Beatrice Cunningham

 

Paul Ben-Haim (1897-1984) Serenade

  • Con moto moderato, quasi allegretto
  • Tranquillamente improvvisando
  • Andantino comodo e cantabile

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Fluitkwartet nr. 1 in D, KV 285 (1778)                                               

  • Allegro
  • Adagio
  • Rondeau

 

Zowel Mozart als zijn tijdgenoot Domenico Cimarosa schreven succesverhalen met het fluitkwartet. Ook in de twintigste eeuw was dit genre populair bij componisten. De Amerikaanse componist Copland schreef twee pakkend rouwende in memoriams voor collega Igor Stravinski en vriendin Beatrice Cunningham. De in Duitsland geboren, maar naar Israël uitgeweken Paul Ben-Haim evoceert met zijn vredige Serenade het Nabije Oosten.

 

 

Domenico Cimarosa groeide op in de buurt van Napels. Cimarosa trok als kind de aandacht van de organist uit het klooster, die hem muzieklessen gaf. Op aanraden van z’n leraar startte Domenico op 11-jarige leeftijd in een conservatorium voor wezen en verlaten kinderen. Het was geen conservatorium in de betekenis die wij nu kennen, maar een lagere school waar muziek een cruciaal element was in de opvoeding van de kinderen.

 

Hij werd een vaardige violist, getalenteerde zanger en een uitstekende toetsenist. Na 11 of 12 jaar op die school schreef Cimarosa zijn eerste opera. Algemeen is Cimarosa vooral bekend geworden als centrale figuur in de opera en de komische opera tijdens de late 18de eeuw. Later werd hij zelf maestro in een Venetiaans conservatorium voor meisjes.

 

Domenico Cimarosa (1749-1801)

Fluitkwartet nr. 2 in G  (?)                                                        

  • Adagio
  • Minuetto
  • Finale

 

We gaan verder met Aaron Copland, geboren in Brooklyn, New York in 1900.

De decaan van Amerikaanse componisten, met een stilistisch gevarieerd oeuvre van jazzy pianoconcerto’s en theatermuziek, tot balletmuziek en orkestwerken. Wij krijgen vandaag twee ‘threnodies’ te horen. Een ‘threnodie’ is een ode, een lied, een hymne in nagedachtenis van een overleden persoon. Copland was sterk geëmotioneerd door de dood van vrienden of van inspirerende mensen uit zijn omgeving. In totaal schreef hij drie threnodies, drie rouwliederen, allen van de vroege jaren ’70. U hoort vandaag nr. 1 en 2.

 

De eerste voor fluit, viool, altviool en cello was geschreven in nagedachtenis van Igor Stravinsky, die in april ’71 overleden was. Voor Copland was Stravinsky zijn held en zijn favoriete componist uit de 20ste eeuw. Twee jaar later schreef hij dan de tweede threnodie, voor dezelfde bezetting, in memoriam van zijn vriendin Beatrice Cunningham.

 

 

Aaron Copland (1900-1990)

Threnodies (1971)                                                                                                                       ’

  • In memoriam Igor Stravinski
  • In memoriam Beatrice Cunningham

 

Eerst nog een Serenade van Paul Ben-Haim uit Munchen in Duitsland. Een actief dirigent uit Duitsland, die uit een gelovige familie kwam. Zijn vader was nogal actief in Joodse evenementen en aangelegenheden. Ben-Haim zelf was bevriend met Joodse componisten die hem de muziek van de Joodse cultuur leerden kennen. Hij spendeerde zijn leven met het verdedigen en opkomen voor Joodse nationale muziek.

 

Ben-Haim negeerde het groeiende antisemitisme in de jaren ’30 in Europa, maar na de doorbraak van de Nationaal Socialisten voelde hij zich steeds meer vervreemd van zijn streek door de anti-Joodse restricties. Hij besloot te emigreren naar Palestina. In Palestina arriveerde hij met de grote bezorgdheid of hij wel werk zou vinden, maar hij kreeg daar ontzettend veel krediet en erkenning voor zijn werk. Hij kreeg een bloeiende carrière als dirigent, leraar en componist in en rond Jeruzalem en Tel Aviv.

 

 

Paul Ben-Haim (1897-1984)

Serenade (1952)                                                                                                                           15’

  • Con moto moderato, quasi allegretto
  • Tranquillamente improvvisando
  • Andantino comodo e cantabile

 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Fluitkwartet nr. 1 in D, KV 285 (1778)                                                                        14’

Allegro

Adagio

Rondeau

 

locatie  

Adres
Jozef Reusenslei 2, Borsbeek

Beschrijving:

Jozef Reusenslei 2, Borsbeek