Dancing the world!

Een groepstentoonstelling met als thema ‘dans’ met video’s en performances met Nathalie Vanheule (video), Marie-Jo Lafontaine (video),  Wolfgang Kolb (video), Judith Clijsters (performance) en Kaori Ishiguro (dans).

Tentoonstelling in Kunstwerk @ Fort 5, Vestinglaan 55 te Edegem van 12 tot 24 mei 2021.

Open op donderdag 13 mei (Hemelvaart), zaterdag en zondag 15 en 16 mei en zaterdag, zondag en maandag 22,23 en 24 mei (Pinksterweekend en dag van het park).

Vernissage op vrijdag 12 mei om 20 uur.

Deelnemende kunstenaars:

Videokunstenares Nathalie Vanheule  (The color of water and tears) (The Black swan)

http://www.nathalievanheule.be/index.php/sections/the-color-of-water-and-tears/

Nathalie Vanheule werd geboren op 10/03/1980 in Poperinge,

België woont en werkt in Kortrijk-Parijs

http://www.nathalievanheule.be/

Studies

2002-2004: master in 3D-design, met onderscheiding aan de academie voor schone kunsten, KASK Gent, België

2000-2003: Lerarenopleiding, met grote onderscheiding aan Sint-Lucas Gent, België

1998-2002: master in grafisch ontwerp, met hoge onderscheiding optie experimentele typografie en illustratie, te Sint-Lucas Gent, België

1992-1998: Economie en wiskunde aan Lyceum O.L.V. Ter Nieuwe Plant in Ieper, België

 

Solo Tentoonstellingen / Solo Performances (selectie)

2020: ‘MILK MEDUSA’, curator Larissa Friedrich, artspace HuMBASE, Stuttgart (DE)
2020: ‘A NEW EMBRACE’, Osan Museum Of Art, Osan (KR)
2017: ‘HOW FAR CAN WE GO’, Yoko Uhoda Gallery, Knokke (BE)
2015: ‘LA LIBERTÉ CAPTURÉE N’ EXISTE PAS’, Lieux-Communs, Namur (BE)
2013: ‘ONLY FREE BIRDS HAVE EYES’,stART fotorama, Wevelgem (BE)

Artist In Residence (selectie)

2017: ‘MUSEUM FOR CONTEMPORARY ART VILLA MANIN’, Udine (IT)

Groepstentoonstellingen (selectie)

2020: WOMAN WOMAN WOMAN WOMAN/ curator Kusuk Yon, Osan Museum Of Art, Osan Korea (KR)
2020: MEDITATION IN CHAOS/ curator Mara Hulspas, De Studio’s Rotterdam, Rotterdam (NL) 2019:VIDEOART & DA VINCI/ Curator IoDeposito, Museum Palazzo Ghersiach, Villesse (IT)

Videokunstenares Marie-Jo Lafontaine

https://www.marie-jo-lafontaine.com/?page=28-27-564/dance-the-world-!–

Marie-Jo Lafontaine (Antwerpen 1950) is een  Belgisch beeldende kunstenaar, fotografe en videaste. Lafontaine studeerde aan het Hoger Instituut La Cambre te Brussel.

Ze behaalde de Prix Jeune Peinture Belge (1977), werd geselecteerd voor de Documenta in Kassel met Larmes d’Acier , functioneerde als Vlaams Cultureel Ambassadeur in 1998 en maakte een kunstwerk voor het Paleis van Justitie in Bonn en voor de luchthaven van Stockholm ontwierp een reeks postzegels voor de Belgische Post (2001), deed de scenografie voor Fidelio in de Opera van Nancy (2001) en verzorgde de videoprojecties op de wolkenkrabbers van Frankfurt tijdens de openingsceremonie van de Wereldbeker voetbal (Duitsland, 2006).

2017-18 Zeno New Hospital- Knokke-Zoute
Competition winner For “Stille Ruimte” and “schuifdeuren”

2017  Brussels Swings  ! 59′
A road movie of sounds
A film by Marie-Jo Lafontaine

April 26. Private Event at Studio 4- Flagey

2013 Photo Protocolaire du Couple Royal Belge

2012 Icons of Art Basel-Rolls-Royce Artist Talk between Marie Jo Lafontaine and Alexandre Castant

2009 Remise du Prix Edward Steichen à laLauréate à Luxembourg

2008 Prix ” Shanghai fashion & culture Mediaaward”
China Fashion awards is China’s first award ceremony dedicated to the discovery, reward and promotion of pioneers in culture and fashion industry

2004 Guest-professor at U.D.K. in Berlin- Germany.

Videokunstenaar Wolfgang Kolb (Muurwerk)

https://assets.argosarts.org/swuqe9aw.php?pin=11014

Wolfgang Kolb (Duitsland, 1956) volgde filmstudies aan het INSAS in Brussel. Gedurende enkele jaren filmde Kolb het werk van danseres en choreografe Roxane Huilmand terwijl ze met het dansgezelschap Rosas samenwerkte en haar eigen stukken creëerde. Samen met Huilmand creëerde Kolb onder meer Muurwerk (1987), Hoppla! (1989) en Capricieuse, Aix ’89 (1990). Later maakte hij onder meer La Sainte Victoire en Vivre à Jette. In 2000 was Kolb medeoprichter van Danscentrumjette in Brussel. Sinds 2011 is hij curator van L’art difficile de filmer la danse / International Dancefilmfestival Brussels.

www.danscentrumjette.be

Judith Clijsters, performance

Judith Clijsters (1986) maakt voorstellingen van hoge intensiteit met humor als basis. Judith observeert hoe wij ons als samenleving verhouden tot ons lichaam en spiegelt dit met lichtheid en speelsheid terug naar haar publiek. Ze woont in Antwerpen (België), ze treedt op en creëert in België en Nederland.

Judith studeerde af aan de Northern School of Contemporary Dance (2008 – ontving de uitmuntende prestatieprijs) en toerde met dansgezelschap Verve en Phoenix Dance Theatre (VK). Ze keerde in 2010 terug naar België en werd artist in residence bij C-TAKT (B) en Makershuis Tilburg (NL). Ze creëerde Dagbreek (2012), Beautiful Self (2013), Same Self Defined (2015), Bored To Death (2017 – muziek Dyane Donck), Lichtzucht (2018) en Deep Sound Experience (2018) met componist Dyane Donk. Ze creëerde I Still Remain (2019) met componist Patrick Housen voor Passerelle vzw.

Haar werk toerde door Nederland met het Moving Futures festival, Le Guess Who? Festival, Festival Cement, Korzo Den Haag, Lux Nijmegen, Dansmakers Amsterdam en door België op C-TAKT festival, MHKA Antwerpen, C-mine cultuurcentrum, ccBerchem en anderen. Naast haar onafhankelijke werk is Judith artistiek coördinator voor Passerelle (B), waarbij ze dans naar een jong publiek brengt via artistieke projecten. Ze geeft ook yoga aan de Artesis Bachelor Dansafdeling van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen in DeSingel.

You and me anytime anywhere

In ‘You and Me Anytime Anywhere’ ontwerpt dansmaker Judith Clijsters een intieme maar speelse ontmoeting tussen performer, stad en publiek. In samenwerking met dansers en een storyteller bouwt Judith Clijsters aan een bezielde, toegankelijke en bovenal actieve manier van cultuurbeleving in de publieke ruimte. Social (Dis)Dancing is het format. Misschien de eerste van een reeks?

De term Social Dis-Dancing viel Judith te binnen in de eerste Corona Lockdown. In distance zit blijkbaar ook beweging en ‘Dis’ staat voor ‘anti’ of het tegenovergestelde. Deze zelf uitgevonden term werd een stimulans om Social Dancing op een nieuwe manier in leven te houden. Dit project buigt de huidige regeltjes, afstand en signalisering om tot een vorm om het samen dansen (weer) mogelijk te maken. Soms op gestructureerde wijze, soms iets minder in ieder geval is samenwerken een must, maar wel liefst op je eigen quirky manier.

Deze voorstelling heeft de intentie om een intens ontmoetingsmoment te zijn waarin ons lichaam en non-verbale communicatie aan het roer staat.

Met onze smartphone en oortjes kan deze participatieve voorstelling Anywhere en Anytime. Via een podcast staat iedereen met elkaar in verbinding. Een eigenzinnige vertelster verleidt ons om te bewegen en om ons actief te verhouden tot patronen, ritmes en vooral: tot elkaar. De stem geeft instructies, suggesties en prikkels via de podcast en neemt iedereen mee op sleeptouw. Je wordt danser, toeschouwer, initiatiefnemer en volger. Misschien slagen we erin een eigentijdse volksdans te creëren? Met mogelijks 1 of 2 performers undercover trachten we de andere deelnemers te ondersteunen, verwarrenen, verrassen. Door al deze acties ontstaat er een speelse choreografie waarin nabijheid, verbondenheid en vereniging tot uiting komt. Ook al heeft elke deelnemer een eigen internal story, de audio moedigt ons aan om sterk, open en vol vreugde in verbinding te staan.

Deze performances zullen te beleven zijn op zondag 16 mei tijdens de fortengordel vanaf 14 uur om het uur.

verdere info  op: www.judithclijsters.be

Danseres Kaori Ishiguro

https://kaoriishiguro.weebly.com

https://www.workspacebrussels.be/en/artist/kaoriishiguro

Kaori Ishiguro (Japan, 1991) begon op jonge leeftijd met moderne dans en ballet in Japan. Na haar studie aan Japan Women’s College of Physical Education, verhuisde ze in 2016 naar België om hedendaagse dans te studeren aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, waar ze afstudeerde in 2019.

Haar artistieke praktijk begon met het bevragen van haar positie als danseres, weg van dansgezelschappen en de focus op techniek. Ze zoekt naar een nieuwe bewegingstaal, gebaseerd op eenvoudigere, menselijke bewegingen, met herhaling en kleine veranderingen. Ze onderzoekt hoe de grens tussen toeschouwers en performers te doorbreken/verleggen, niet op een voor de hand liggende manier van interactieve performances, maar eerder om een ​​gedeeld gevoel te creëren dat je er en dan bent, op hetzelfde moment. Ze vindt het belangrijk dat we opnieuw erkennen dat we ons allemaal in hetzelfde ‘ene’ moment bevinden en vanaf dat moment probeert ze de realiteit van ‘hier en nu’ te benadrukken.

 

Haar werk bestaat uit meeslepende stukken die onderzoeken hoe het publiek zich geleidelijk bewust kan worden van hun onderlinge verstrengeling. Door naar de anderen te kijken, kunnen ze zichzelf erkennen. Sinds 2018 heeft ze verschillende werkenn gemaakt, waaronder Last, First (2018), YumeUtsuTsu (2018,)  NONAI (2019) en 1 / f op een interval begrensd van zowel nul als oneindig (2019); HACHŌ is de voortzetting van dit project.

 

Als danseres / performer werkt ze momenteel samen met choreografe Francesca Chiodi Latini voor JARDIN POILU, dat in september 2020 in première had moeten gaan.

 

https://kaoriishiguro.weebly.com/